WebTV skulle bli Microsoft nye inntog i TV-bransjen. Med WebTV-maskiner og de nødvendige servere skulle Microsoft erobre stua på samme måte som de erobret skrivebordet.
I april 1997 betalte Microsoft tre milliarder for WebTVs system for Internett-surfing på TV. Etter hvert har systemet begynt å servere video over kabelTV-nett i USA. Men det blir ikke noe av de internasjonale planene.
Europa-lanseringen ville ta litt tid, fordi man skulle tilpasse seg europeiske TV-standarder, sa Microsoft. Men etter en rekke forsinkelser og utsettelser, lovte Microsoft at man skulle lansere i Norge til jul i fjor. I oktober i fjor sa prosjektsjef Ole Tom Seierstad at det ble lansering til sommeren.
Da skulle en eller flere norske leverandører lansere sin planer for interaktivt TV i Norge.
- Vi er i samtaler med Norkring (sendeselskapet for vanlige TV-signaler i luften), kabelselskaper som UPC (tidligere Janco) og satellittselskaper (Viasat eller Canal +), sa Seierstad til digi.no.
I USA styrer Microsoft selv hele WebTV-systemet med produksjon av boksene, administrering av systemet og linjetilgang. Men det ble tidlig klart at her i Europa og Norge skulle Microsoft være en teknologileverandør til partnere og koordinere en stort norsk WebTV-lansering.
Disse planene er nå skrinlagt. Norske TV-brukere som ønsker seg interaktivt TV må derfor vente på andre leverandører.
- Vi la egentlig prosjektet på is i fjor høst, sier Seierstad nå til digi.no.
Les om historien til WebTV og hvorfor den strandet:Seierstad selger nå teknologi fra WebTV i USA til flere norske selskaper, men WebTV-merkenavnet vil ikke dukke opp. Blant annet bruker TV2 Microsofts Media Server når de pumper ut sine nyhetssendinger på Internett, men selskapet har ingen akutte planer om Interaktiv TV. I Nederland skal UPC (Janco) rulle ut et stort prosjekt med Microsofts teknologi, men det står ikke WebTV på boksene.
Microsoft bråstopper etter store Internett-tap
Interaktiv TV i Norge utsatt til sommeren
Java blir digital-TV-standard
DVB-alliansens valg av Java som operativsystem til de nye interaktive TV-bokser bidro nok også at Microsoft la ned sine WebTV-planer i Europa. Dessuten var mange av TV-selskapene skeptiske til Microsofts rolle i TV-bransjen.
Etter mange klager fra TV og Internett-bransjen satte administrerende direktør Steve Ballmer ned foten.
Microsoft vil stoppe satsingen på å bli et medieselskap og fokuserer på sin gamle kjernevirksomhet - å selge teknologi. Vi er ikke et medieselskap, sa Ballmer i fjor høst.