Microsoft slår tilbake mot Google

Avviser kopiering av søkeresultater og mener Google tyr til klikksvindel.

Microsoft slår tilbake mot Google

Avviser kopiering av søkeresultater og mener Google tyr til klikksvindel.

Etter å ha blitt anklaget av Google for å stjele søkeresultater og å ha kommet med et litt tvetydig svar på tiltalen, kom Microsofts Bing-team i går med en kategorisk avvising av det hele.

– Vi kopierer ikke resultater fra noen av våre konkurrenter. Punktum. Full stopp. Vi har noen av de beste hjernene i verden innen søkekvalitet og -relevans, og det er fornærmende dersom en konkurrent beskylder enhver av disse for slik aktivitet, skriver Yusuf Mehdi, senior visepresident for Microsofts Online Services Division, i dette blogginnlegget.

Mehdi skriver videre at honningfellen – også kalt «Bing Sting», som Google arrangerte for å bevise at enkelte søkeresultater i Bing er basert på resultater fra Googles søketjeneste, er basert på en type angrep som kalles for klikksvindel, og som benyttes av spammere på weben til å narre forbrukere og til å produsere falske søkeresultater.

Samtidig hevder Mehdi at fellen ikke beviser annet enn det bransjen visste fra før, nemlig at et av mange hjelpemidler Microsoft bruker for å tilby gode søkeresultater i Bing, er å se på anonyme data over hvilke lenker brukerne av blant annet Bing Toolbar klikker på når de besøker et nettsted.

Mehdi skriver at noe av bakgrunnen for Googles forsøk er at søkeresultatene i Bing blir stadig bedre, ikke minst etter en større oppdatering i oktober. Han mener at Google har lagt merke til dette og derfor har begynt å bekymre seg.

Bortsett fra denne ikke helt nye twittermeldingen fra selskapets Amit Singhal, ser det ikke ut til at Google har kommentert de nyeste uttalelsene fra Microsoft.

    Les også:

Til toppen