Microsoft snart fri for offentlig overvåking

Monopolforliket i USA etablerte en ordning som i hovedsak opphører i løpet av høsten.

En medvirkende årsak til den mykere opptreden Microsoft har vist på markedet de siste årene er overvåkingsordningen som ble etablert i forbindelse med forliket i den store monopolsaken i USA. Siden forliket ble godkjent i rettsapparatet 1. november 2002, har Microsofts virksomhet vært overvåket av en komité av tekniske eksperter som løpende har rådført seg med selskapets konkurrenter.

Denne overvåkningen opphører 12. november i år, med unntak av et punkt som i juni ble forlenget i to år. Dette punktet gjelder pålegget til Microsoft om å gi konkurrentene innblikk i hvordan Windows kommuniserer med omverden. I mai i fjor innstilte komiteen på at overvåkningen av hvordan Microsoft oppfyller dette kravet må forlenges til november 2009, og dommer Colleen Kollar-Kotelly sa seg enig.

At overvåkningen opphører innebærer at Microsoft står friere enn de siste fem årene til å legge ny funksjonalitet i Windows, og til å differensiere prisene på Windows til PC-leverandører, så lenge de passer på å holde seg på den riktige siden av lovverket.

Bloomberg News skriver at det forventes at Microsoft vil benytte seg av anledningen til å skjerpe konkurransen, særlig med Google, og spesielt innen internettjenester og innhold.

Monopolforliket har ikke rokket ved Windows’ dominans innen operativsystemer for PC-er, og det har heller ikke hindret Microsoft fra å markere seg stadig sterkere på serversiden. Utfordringene til selskapet kommer fra en annen kant: Web-baserte tjenester til enkeltpersoner og bedrifter, framfor lokalt installerte applikasjoner.

Microsofts juridiske direktør Brad Smith sier i en kommentar at selskapet i all hovedsak vil holde seg til betingelsene i monopolforliket, selv om den direkte overvåkingen er fjernet.

Smith har også hatt utspill som tyder på at Microsoft vil bruke USAs monopollovgivning mot sine konkurrenter. Et eksempel er protesten mot Googles kjøp av DoubleClick. Microsoft mener dette oppkjøpet – verdsatt til 3,1 milliarder dollar – vil hindre konkurranse innen nettannonser.

    Les også:

Til toppen