Microsoft vant kampen om skrivebordet. Nå kjempes slaget om sofaen etter hvert som verdens 1,5 milliarder TV-apparater skal bli interaktive. Og i denne kampen sliter Microsoft på tross av flere iherdige forsøk.
Selskapet lanserte Internett-på-TV-boksen WebTV i USA, men har siden lagt prosjektet på is. I fjor sa Microsoft at selskapet ikke skulle lansere egne tjenester i konkurranse med TV-selskapene, men isteden bli deres underleverandør av sendesystemer og mottakerbokser.
Til tross for store investeringer i flere TV-selskaper i USA og England, slet Microsoft med å få en gjennombruddskontrakt. Den kom endelig i juni i år da Portugals største kabel-TV selskap PT Multimedia/Cabo sa ja til et komplett Microsoft-system.
Microsoft igang med interaktivt TV
Microsoft mistet kjempekontrakt på digital-TV
Årsaken er at PT Multimedia venter på "forbedringer både i programvaren og maskinvaren", sier styreformannen til nyhetsbyrået Reuters.
Men Microsoft har likevel skaffet seg nye kunder. For fire uker siden sa Charter Communications, USAs fjerde største kabelselskap ja til å bruke et Microsoft-system mot sine en milion kunder.