Microsoft snubler i prestisjetung TV-avtale

Portugal skulle bli Microsofts arena for gjennombrudd på interaktivt TV, men systemet er ikke bra nok, sier landets største kabelselskap.

Microsoft vant kampen om skrivebordet. Nå kjempes slaget om sofaen etter hvert som verdens 1,5 milliarder TV-apparater skal bli interaktive. Og i denne kampen sliter Microsoft på tross av flere iherdige forsøk.

Selskapet lanserte Internett-på-TV-boksen WebTV i USA, men har siden lagt prosjektet på is. I fjor sa Microsoft at selskapet ikke skulle lansere egne tjenester i konkurranse med TV-selskapene, men isteden bli deres underleverandør av sendesystemer og mottakerbokser.

Til tross for store investeringer i flere TV-selskaper i USA og England, slet Microsoft med å få en gjennombruddskontrakt. Den kom endelig i juni i år da Portugals største kabel-TV selskap PT Multimedia/Cabo sa ja til et komplett Microsoft-system. Men nå har PT Multimedia satt prosjektet på hold. Målet var 100.000 kunder i løpet av året. Disse skulle få velge TV-sendinger, ta opp digitalt, overføre penger og handle foran TV-skjermen. Den nedslående status er 2.500 kunder.


Årsaken er at PT Multimedia venter på "forbedringer både i programvaren og maskinvaren", sier styreformannen til nyhetsbyrået Reuters.
Men Microsoft har likevel skaffet seg nye kunder. For fire uker siden sa Charter Communications, USAs fjerde største kabelselskap ja til å bruke et Microsoft-system mot sine en milion kunder.

Til toppen