Microsoft tar mindre av markedet for databaser

Tall fra IDC for 2008 bekrefter at Oracle styrker grepet innen verktøy for databaser.

Det globale markedet for databaseverktøy vokste med 12,1 prosent fra 2006 til 2007, til 16,6 milliarder dollar, heter det i en rapport fra analyseselskapet IDC.

Oracle vokste med 13,0 prosent til 8,2 milliarder dollar, og er fortsatt langt foran sine nærmeste konkurrentene IBM og Microsoft.

IBM vokste med 13,3 prosent til 3,95 milliarder dollar, mens Microsoft økte med 11,2 prosent til 3,4 prosent. Microsoft har med andre ord vokst mindre enn markedet.

Markedsandelene er 44,1 prosent for Oracle, 21,3 prosent for IBM og 18,3 prosent for Microsoft. Oracle er altså større enn IBM og Microsoft til sammen.

Ifølge IDC tjener Oracle Database 11g generelt på avanserte egenskaper som Database Vault der regler for håndtering av data kan holdes skjult fra uvedkommende, også for databasens administratorer, og klyngeteknologien Real Application Cluster. Innen Windows, har Oracle tjente på billigutgaven Oracle Express i konkurransen mot Microsoft SQL Server.

IBM har ifølge IDC fått nye kunder etter at de gjorde DB2 tilgjengelig på Linux, Windows, Unix og stormaskiner: Det skal være de tre første plattformene som bidrar til økningen.

Det som har skadet Microsoft skal først og fremst være usikker tidsplan for SQL Server 2008 som ble gjort tilgjengelig 27. februar, samtidig med Windows Server 2008.

På fjerde og femte plass i IDCs undersøkelse kommer henholdsvis Teradata som økte med 10,4 prosent, og Sybase som økte med 9,0 prosent.

Til toppen