Juss og samfunn

Microsoft tar opp kampen om nettmusikk

Microsoft tar skrittet og går nå sammen med Pressplay for å banke AOL på nettmusikk.

Therese Werenskiold
13. juli 2001 - 10:31

Kampen om nettmusikk-brukerne tilspisser seg. Nå får RealNetworks Inc og AOL Time Warners MusicNet konkurranse, når Microsoft nå vil tilby MSN-brukerne en egen musikktjeneste.

Torsdag inngikk selskapet en avtale om å tilby pressplay i sitt MSN-nettverk, melder Reuters. Pressplay er en nettjeneste som er laget i samarbeid mellom musikk-gigantene Vivendi Universal og Sony.


Nyhetstjenesten CNet skriver i dag at avtalen er et resultat av månedslange forhandlinger mellom de tre aktørene som skal gjøre innhold fra to av verdens største musikk-selskaper tilgjengelig for MSNs fem millioner abonnenter.

Ifølge Reuters er ikke alle betingelsene satt ennå. Representanter for musikk-selskapene sier avtalen med Microsoft ligner på intensjonsavtalen med Yahoo, der brukerne skal kunne streame og laste ned musikkfiler.

Pressplay skal også kunne tilby låter i Microsofts Windows Media format. Analytikere regner med at abonnentene kommer til å betale en fast månedlig sum på mellom 10 og 15 dollar (cirka mellom 100 og 140 kroner) for å kunne benytte seg av musikktjenesten.

Det er viktig for MSN å være med på å tette hullet etter den populære musikkbyttetjenesten Napster, og Microsoft trengte en stor innholdpartner for å få til en slik tjeneste.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.