Microsoft utdrydder Navigator

Hvem i huleste tror fortsatt at Netscape har en sjanse i nettleserkrigen? Selv om de har vel så god teknologi har de ikke fnugg av sjanse mot programvaregiganten Microsoft.

Netscape, en av mine favorittselskaper, har ikke en sjanse i nettleserkrigen mot Microsoft. I det lengste har jeg håpet at Netscape skulle skrive ny historie, men den gang ei. Nok en gang vil vi se at Microsoft vinner kampen uavhengig av hvem som har det beste produktet. Er det noen som husker den gang Word, Excel og Office ikke var markedsledende produkter? Er det noen som husker den gang Word, Excel, Office og Windows ble markedsledende produkter selv om de langt fra var de beste produktene? Microsofts styrke er ikke nødvendigvis å lage de beste produktene, kun de markedsledende produktene.

Denne gang vil Microsoft ikke nøye seg med å levere et produkt som tar 70-80 prosent av markedet, de kommer til å utradere hele produktkategorien. Nettleseren er død. Leve Windows 97. I løpet av neste år kommer Microsoft Internet Explorer til å ha større markedsandel enn Netscape Navigator. Om to år er Navigator et nisjeprodukt kun for spesielt interesserte som nekter å bruke Microsoft-produkter. (Dette er samme skjebne som teknologiledende selskaper som Apple og Amiga led i etterkant av sine glansdager.) Resten av verden, desverre inklusive meg selv, kommer til å bruke Windows 97. Internet Explorer vil være en sagablott. Den er nemlig bare en mellomløsning mens Bill bygger teknologien inn i Windows. Internett blir redusert til en filstruktur innen Windows hvor man kan søke, kommunisere, og shoppe.

Selv om Netscape har bedre Internett-teknologi enn Microsoft, har de ikke en sjanse i nettleserkrigen. Netscape Navigator kan ikke konkurrere med et produkt som er bra, levert av Microsoft og gratis! Innen få måneder vil så og si alle Internett aksessleverandører levere Internettabonnement med Explorer. Heller gratis enn ikke gratis tenker selvfølgelig disse. I Norge har Telenor Online kastet håndkleet og byttet til Internet Explorer. Schibsted Nett holder igjen og leverer fortsatt med Netscape Navigator. Det spørs hvor lenge Schibsted er villig til å punge ut med 50 kroner i lisens pr. kopi i stedenfor ingenting i den stadig tøffere kampen om kundene. I USA er telegiganten AT&T seneste i rekken av overløpere i nettleserkrigen.

Netscape har selvfølgelig sett hvilken retning vinden blåser. De har allerede gitt opp Internett og forsøker fortvilet å klamre seg til halmstrået, Intranett, hvilket faktisk ikke er så dumt. Det er nemlig et meget gyllent halmstrå. Det estimeres at over åtti prosent av alle programvareinntekter innen Internett-teknologi kommer fra (bedriftsinterne) Intranett. Vi snakker her om den underliggende teknologi som skal gjøre Intranett og Internett håndterbar.

Allikevel tviler jeg på at Netscape vil greie seg alene i denne kampen. De har meget bra teknologi, men trenger et hjem for denne teknologien. Det pågår en filosofisk kamp i forbindelse med Internett og Intranett. Netscape og allierte ønsker å lage et nytt operativsystemparadigme basert på Internett-teknologi, mens Microsoft ønsker at verden fortsatt skal være Windows-sentrisk, men med innebygde Internettmuligheter.

Uavhengig av hva jeg ønsker, er jeg sikker på at Bill vinner denne krigen. Det er for mange folk og bedrifter som har Windows og ønsker å fortsette med det. Bedrifter vil alltid sette trygghet og kompatibilitet med annen programvare høyest. Forbrukerne, på sin side, vil ikke gidde å endre sin elektroniske (Microsoft-baserte) hverdag. Dette gjelder også meg selv.

Netscapes eneste sjanse er å fortsette og lage den beste Internett-teknologien. Videre må de glemme den synlige desk-top'en, den er Microsoft sin til odel og eie. Derimot, innen den skjulte teknologien i servere og internettbokser av ymse slag, har Netscape en glimrende anledning til å holde på og eventuelt øke sitt forsprang. Hvis de for eksempel lot seg kjøpe opp av en tung aktør som Oracle, vil Netscapes teknologi være med oss i mange år fremover.

Til toppen