Microsoft vil redigere nettsted

Microsoft har besluttet at nettstedet Sidewalk skal hente sine film- og musikkanmeldelser fra dataselskapets egne CD-ROM-utgivelser. Dette er nye toner fra Microsoft som til nå har hatt som filosofi å holde seg utenfor redaksjonelle avgjørelser.

Det er nettmagasinet Wired News som skriver dette.

- Når du kommer til at du skal drive et nettsted, blir du langt mer pragmatisk, sier administrerende direktør Frank Schott i Sidewalk til Wired News. Han ser derfor ikke noe galt i at nettstedet nå skal hente sine anmeldelser fra Microsoft Cinemania og Music Central.

Tidligere har Microsoft understreket at nettstedene selskapet eier, skal være redaksjonelt uavhengige fra resten av konsernet. Selv om Schott nå mener det er riktig å bruke innhold fra andre Microsoft-produkter på nettstedet, er han bekymret for at nettstedene under konsernet skal bli for ensrettet på innholdssiden.

Ifølge Wired kan det også være annen innblanding fra konsernledelsen i nettstedets drift. Mens andre nettsteder for underholdning bærer annonser for filmer og plateutgivelser, er annonser fra store medieselskaper som MGM, Sony og Disney totalt fraværende på Microsofts nettsteder. Representanter for disse selskapene, som konkurrerer med Microsoft på flere fronter innenfor nye medier, sier til nettmagasinet at de ikke har blitt kontaktet om annonsering.

Til toppen