Salget blir ifølge Wall Street Journal regnet som ledd i en fokuserings-strategi hvor Microsoft snevrer inn sine investeringer på Internett. Avtalen vil sannsynligvis inneholde retten til navnet, kunst- og underholdningsinnhold samt retten til å ansette de rundt 90 redaktørene og skribenter i ti byer. Teknisk personell eller ansatte innen salg vil ikke være en del av avtalen.
Microsoft har fokusert Sidewalk-konseptet mot lokale, interaktive "Gule Sider" og en kjøpeguide for å øke elektronisk handel. Denne delen av Sidewalk vil nå trolig bli integrert i Microsofts MSN-portal. I avtalen vil Microsoft kunne markedsføre programvare mot de tusenvis av små bedrifter på CitySearch-systemet.
Sidewalk ble etablert i 1997, og analytikere regner med at Microsoft har brukt om lag 200 millioner dollar, eller omlag 1,6 milliarder kroner, på utvikling av byguidene.
Siden oppstarten i 1996 har CitySearch utviklet byguider i hele 33 byer - alle inneholdende lokal informasjon, prategrupper og e-handelsløsninger. Barry Diller kontrollerer selskapet etter at hans TicketMaster kjøpte seg inn i fjor. I årets første kvartal tapte selskapet 17,7 millioner dollar, eller 140.9 millioner kroner. Resultatet for andre kvartal skal offentliggjøres denne uken.
Til sammen vil et sammenslått selskap være representert i 77 byer, og ha omlag syv millioner unike månedlige brukere. I dag er trafikken på CitySearch' sider på 4,7 millioner unike brukere.