RESULTATERFINANS

Microsofts overskudd faller

Troen på ny toppsjef og strategi gir likevel et løft.

«NADELLA-EFFEKTEN»: Investorene ser ut til å tro på visjonen til Satya Nadella, som i februar overtok som Microsoft-sjef etter Steve Ballmer.
«NADELLA-EFFEKTEN»: Investorene ser ut til å tro på visjonen til Satya Nadella, som i februar overtok som Microsoft-sjef etter Steve Ballmer. Bilde: Micrsoft
25. apr. 2014 - 13:16

Microsofts inntekter falt hårfint til 20,4 milliarder dollar, viser regnskapet for første kvartal.

Overskuddet ble på 5,66 milliarder dollar. Det er 395 millioner dollar svakere enn samme periode i fjor.

I realiteten er overskuddet svekket med 1,13 milliarder dollar, fordi regnskapet første kvartal i fjor bokførte EU-boten på 733 millioner dollar, en straff for brudd på avtalen om å gi kundene et nettleservalg i Windows.

Lønnsomheten falt likevel mindre enn ventet, skriver Bloomberg, som påpeker at investorene nå synes å være mer opptatt av selskapets forvandling enn hvor mye penger de tjener.

Det er overgangen fra programvarehus til ny strategi som leverandør av «enheter og tjenester» alle følger med argusøyne. Her har Microsoft gjort enorme investeringer over mange år, som begynner å gi avkastning.

– Microsoft er nå godt på vei med satsingen på muligheter innen mobil og nettskyen, sa den ferske toppsjefen Satya Nadella, da han presenterte sitt første kvartalsregnskap, ifølge Forbes.

Inntektene fra nettsky-plattformen Azure er opp 150 prosent, målt mot samme kvartal i fjor.

Det er god vekst også i antallet Office 365-abonnenter til privatmarkedet. Det er nå 4,4 millioner som abonnerer på Office 365 Home-utgaven, opp «nesten 1 million» de siste tre månedene, melder Microsoft.

Antallet solgte Surface-brett oppgis ikke, men disse produktene – en vesentlig del av satsingen på enheter – omsatte for 500 millioner dollar i årets tre første måneder. Det er 50 prosent bedre enn samme periode i fjor. Samtidig er det nærmere en halvering fra julekvartalet.

Inntektene fra Windows OEM-lisenser (altså til pc-produsenter) er opp 4 prosent, en vekst reddet av bedriftmarkedet (Windows Pro er opp 19 prosent), mens OEM-lisenser til forbrukermarkedet falt 15 prosent.

Omsetningen for Office 365 til bedrifter er doblet. Det oppgis at server-programvare som Lync, Sharepoint og Exchange fikk en tosifret vekst i omsetningen samlet sett.

I tråd med sin nye strategi opererer Microsoft med to hovedposter i regnskapet. Forretningsområdet "Devices and Consumer" omsatte samlet for 8,3 milliarder dollar i kvartalet, mens "Commercial" omsatte for 12,23 milliarder dollar.

Aksjeverdien til Microsoft styrket seg med rundt 2 prosent i etterbørshandelen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.