Microsofts radiour klare til høsten

Til høsten etableres MSN Direct i 100 nordamerikanske byer. Tjenesten sender nyheter i tekst og bilder til armbåndsur med spesielle FM-mottakere.

Ideen går ut på å kringkaste datasignaler over bestemte kanaler i FM-båndet. Signalene tolkes og presenteres som tekst og bilder av spesielle radiomottakere nedfelt i armbåndsur. Tjenesten er med andre ord enveis: Det er ikke mulig å klikke på lenker for å hente ned informasjon. Abonnenter må følgelig angi hva de er interessert i det de melder seg på tjenesten.

Microsoft-gründer Bill Gates kunngjorde planene om radiourene og tjenesten MSN Direct i sin hovedtale til Consumer Electronics Show 2003 i Las Vegas tidlig i januar i år. Som med Pocket PC, Smartphone og Tablet PC har Microsoft levert spesifikasjonen til maskinvaren. Selve urene leveres av Fossil og Suunto. Også Palm har vært inne på en tilsvarende tanke med mer funksjonsrike klokker med trådløst oppdaterbar informasjon, men Microsoft er kommet lengst.

    Les også:

Microsoft kunngjorde i går at tjenesten MSN Direct vil etableres i løpet av høsten i et hundretalls nordamerikanske byer. Abonnementet vil koste ti dollar i måneden, eller 59 dollar i året, og tilbyr løpende oppdaterte nyheter, aksjekurs, værmeldinger og annen informasjon. Brukere av Microsofts e-post- og avtaleklient Outlook vil kunne få tilsendt avtalepåminnelser og lynmeldinger til sine ur – men de vil altså ikke kunne bruke urene til å svare på lynmeldingene.

Urene vil selges for mellom 150 og 300 dollar. Mye bruk av MSN Direct vil innebære at urenes batterier må lades opp med få dagers mellomrom.

Radiourene og MSN Direct er en del av et initiativ Microsoft kaller SPOT, for "smart personal object technology". SPOT prøver ut forskjellige måter å forbedre personlige bruksgjenstander med moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi, og skal bidra til å gjøre Microsoft mindre avhengig av PC-er.

Det er ikke opplyst om eventuelle tanker om å lansere MSN Direct i andre land.

Til toppen