publisert, ble denne presiseringen lagt til:
Til tross for monopol-rettssaken bruker Microsoft nok en gang sitt nesten-monopol på Windows og etter hvert på nettleseren-siden til å skaffe seg ytterligere markedsmakt og inntekter.
digi.no kan avsløre at Microsoft nå har innført et nytt system i Internet Explorer som kan stjele både brukere og reklamekroner fra konkurrentene.


Det nye systemet omgjør også Microsofts søkemotor MSN fra en i utgangpunktet nøytral søkemotor til et system der du kan betale deg til høy plassering.
Slik fungerer systemet:
Den norske versjonen av Internet Explorer er låst til søkemotoren MSN. Skriver du inn et ord i adressefeltet i stedet for en vanlig nettadresse, søker du automatisk på MSN med dette ordet. Men søker du nå på for eksempel ordet "sol", får du opp en ny funksjon. Det samme skjer hvis du bruker søkemotoren direkte på www.msn.no.
Når du søker på "sol", får du opp en bred annonsestripe øverst på siden som reklamerer for å kjøpe "Keywords by Realnames". Vil du søke på ordet "sol" må du klikke på en pil øverst i høyre hjørne igjen. Under stripen serverer MSN deg portalen Scandinavia Online, Norges mest brukte nettsted.
Søker du videre på "sol" her eller direkte via søkemotoren www.msn.no får du servert en liste med treff der Scandinavia Online, med sol.no, først kommer på tredjeplass.
Første treff heter bare "sol" med følgende kryptiske undertekst: "Internet Keyword går direkte til sol-området". Det oppgis ikke en vanlig lenke, bare "Internet Keyword: sol".
På andreplass på listen over søketreff på ordet "sol", plasserte MSN sin egen tjeneste. I etterkant, etter at digi.no ringte Microsoft, har dette blitt endret slik at "sol" og SOLs forside nå kommer opp som nummer to. Men fortsatt er det slik at hvis du søker på ordet "kvasir" og "startsiden" dukker det riktige/nøytrale søkeresultatet først opp på tredjeplass
Her er forklaringen:
Microsoft har gjennom selskapet Realnames begynt å selge plasseringer på sin søkemotor. Andre norske søkemotorer skiller klart mellom betalte og objektive treff, men hos Microsoft kommer det svært vagt frem.
Den eneste forklaringen som MSN har satt opp, er å sortere treffene under det vage uttrykket "Populære områder". Klikker du på knappen "om", spretter det opp et nytt vindu med en lang forklaring på hvordan Micrsosoft har sortert søkene.
Microsoft beskriver dette på følgende måte:
"Populære områder er koblinger som redigeringsprogrammet i MSN Search tror kan være interessante og nyttige. Disse er valgt ut fra Web-områder publisert av selskaper som er tilknyttet MSN, MSNs samarbeidspartnere, sponsorer og annonsører, i tillegg til andre Web-områder som har vist seg å være spesielt populære blant våre brukere. "
Først under overskriften "web-katalogområder", finner man de relevante treffene.
digi.no har ikke funnet noen gode eksempler på søkeord som andre selskaper har kjøpt. Men Microsoft har åpenbart snappet opp minst to selv. Ordet sol og startsiden har Microsoft kjøpt selv og skaffer seg dermed førsteplasseringen på sin søkemotor - foran sine to største norske portal-konkurrenter.
Søker du på med ord som ingen har kjøpt, for eksempel "Pentium" får du opp en vanlig liste over objektivt sorterte søketreff.
Realnames er et selskap som siden 1996 har arbeidet med et system der du kan skrive inn "nøkkelord" i stedet for lange adresser og komme rett til et nettsted - som har betalt for nøkkelordet. For mange brukere har systemet vært helt eller delvis ukjent - inntil Microsoft nå åpenbart har gjort en avtale med selskapet og tatt systemet i bruk i hvert fall på den norske delen av MSN.
Realnames selger stikkord per land. Men annonsen som serveres til norske brukere leder underlig nok til en nettside der du må velge land fra en liste som ikke innholder Norge. Enda underligere blir det når man søker på ordet "sol" for Danmark. Da forteller Realnames at du ikke får lov til å registere "sol" eller "startside", det er et for generisk ord.

.jpg)
Men et ord som Pentium får du registert til 299 dollar, selv om det er et Intel-eid merkevarenavn. Det samme gjelder "Telenor", men kanskje ikke helt overraskende er Microsoft registrert som Realname-stikkord i Danmark.
- Dette høres besynderlig ut, dette skal vi sjekke, sier Arild S. Johannessen, informasjonssjef i Telenor Plus, som blant annet eier Startsiden.
Microsofts Norge har foreløpig ikke svart på digi.nos spørsmål i denne saken.
* * *
digi.no er en helt uavhengig nyhetstjeneste, men vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at Telenor er hovedeier i digi.nos eierselskap, digitoday norway as, red.anm.