E3, eller Electronic Entertainment Expo, heter sommerens store begivenhet for spillfantaster. Her møtes dataspillprodusenter fra all verdens hjørner, for å få oppmerksomhet rundt sine nye digitale underholdningsprodukter. 400 utviklere vil i tre dager demonstrere de største nyhetene for PC, Nintendo, Sony Playstation og andre maskiner som kan benyttes til denne form for adspredelse, melder ZDNet.
Mange av spillprodusentene har spart på kruttet for å markere seg på E3; totalt 1.500 nye titler vil bli vist, noe som er et formidabelt antall tatt i betraktning at antall utstillere er langt lavere. Likevel er antallet nye spill introdusert under årets messe det laveste på mange år. Dette skyldes trolig at det blir stadig mer ressurskrevende å utvikle et godt dataspill.
At inngangsbarrieren for spillprodusentene stadig blir høyere, kan kanskje forklare at konsentrasjonen i markedet tetner til.
Av et spillmarked som totalt kommer til å utgjøre 5,3 milliarder amerikanske dollar, over 38 milliarder kroner (estimerte tall for 1997, kilde: IDC/Link), er det bare et fåtall som klarer å tjene penger. Den neste store bølgen for spillprodusentene, spill på nett, er ikke ventet å ta skikkelig av før i år 2000. Inntil den tid må flesteparten av de 400 utstillerne på E3 nøye seg med å stå i skyggen av Electronic Arts, GT intereraktiv, Id Software CUC, Disney Interactive og Microsoft.