KOMMENTARER

Min brukeruvennlige side

Digi.nos kommentator tar et oppgjør med skatteoppgjøret på nett.

25. mars 2009 - 11:55

Vi som er unge nok bør prise oss lykkelige for å ha sluppet marerittet med den fryktede selvangivelsen i papirversjon. Ennå husker jeg godt hvordan foreldrene mine som, selv uten hemmelig bankkonto i Sveits, måtte streve med disse ekle, grønne skjemaene til langt på natt.

Men dessverre er ikke skrekken helt borte ennå, tross myndighetenes investeringer i hundremillionersklassen. Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at dagens internettløsning kunne vært så uendelig mye bedre.

I likhet med veldig mange andre, logget jeg meg i går inn på en av de offentlige nettportalene. Hensikten var selvsagt å finne ut om det ble penger tilbake eller baksmell. Ferie til Toscana eller hyttetur med svigers.

Papirlappene med de nødvendige sikkerhetskodene hadde jeg heldigvis fortsatt i behold, og jeg bestemte meg for å prøve norge.no/minside. Innloggingen gikk bra, men vel inne blir jeg ikke møtt med skatteoppgjøret. I stedet må jeg lete rundt og bruker lang tid på å finne frem.

Et par forvirrende sprettoppvinduer senere og det begynner å lukte fugl, men neida. For å få se hva jeg skylder eller har til gode må jeg først avgjøre om jeg vil bli eAktør! Deretter må jeg igjen registrere e-postadresse og mobilnummer, opplysninger jeg kan banne på at jeg tidligere har gitt fra meg i en annen offentlig portal. Snakker de ikke sammen?

Noen klikk senere og endelig blir jeg presentert, ja skal vi se... årsoppgaver fra 2005, 2006 og 2007. Ville det ikke være mer logisk å vise skatteoppgjøret for 2008? Denne skjuler seg i en fane og enda noen klikk unna.

På lanseringsdatoen for fjorårets årsoppgjør presterer den offentlige portalen å tilby brukerne sine en slags nåla-i-høystakken leterunde etter tallene. Underveis var det så vidt jeg ikke leverte hele selvangivelsen, uten å få se om jeg faktisk skyldte eller hadde kroner til gode.

På en mikrobloggtjeneste møtte jeg senere flere frustrerte, både skribentkolleger, utviklere og eksperter på brukervennlige IT-løsninger. En klarte å stenge seg selv ute av løsningen for godt. En annen uttalte: For meg ser løsningen ut som den er laget av ingeniører som mener de vet hva god design er.

Flere som definerer seg som «datakyndige» forteller at de sliter med løsningen. Hva da med de som kan mindre? Det skal ikke være slik at man må være ingeniør for å kunne bruke offentlige nettløsninger.

Det offentlige har flere portaler, og jeg er blitt fortalt at rapporteringsløsningen via Altinn eller Skatteetaten skal være enklere å bruke. Prøv selv på egen risiko.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.