Mindre TV for danske surfere

En dansk analyse viser at nettbrukere ser mindre på TV enn andre deler av befolkningen. Og når de først ser, er det på ungdomsprogrammer.

Det er på bakgrunn av tall fra ACNielsen AIM at disse konklusjonene kommer fram. I tredje kvartal 1998 var 1,17 millioner dansker på Internett minst en gang i måneden. Denne gruppen brukte totalt syv prosent mindre tid på TV enn resten av utvalget i undersøkelsen, skriver Berlingske Tidende.

I analysen har man også kommet fram til at nettbrukerne generelt ser mindre på den danske kanalen TV2, men mer på TV3.

Det begrunner CIA Mediacentralen med at profilen til den TV3 er unge mennesker i storbyer, noe som er sammenfallende med nettbrukere.

- Vi kan se på tallene at det er en klar sammenheng mellom det å bruke Internett og det å se mindre på TV. Men vi kan ikke ut fra undersøkelsen konkludere at den tid som går fra TV-titting faktisk blir brukt på Internett, sier Internet Director i CIA Mediacentralen, Tom Bang Hansen til Berlingske Tidende.

De som bruker Internett ukentlig ser mer på TV enn de månedlige nettbrukerne. Blant de månedlige internettbrukerne har TV-forbruket falt med hele syv prosent fra tredje kvartal 1997 til samme kvartal i 1998. I publikasjonen Mediawatch fra CIA Mediacentralen, hvor analysen er publisert, konkluderer man med at Internettets brukerunivers blir mer fragmentert og at nettbrukere ikke er en homogen gruppe.

Til toppen