Juss og samfunn

MindShare på nordisk partnerjakt

Den nordiske mediebyrå-kjeden MindShare, som i Norge er representert ved Mediacom, er på partnerjakt i Norden for å vokse seg større.

Hilde Nyman
10. nov. 1999 - 16:39

Fusjonsbølgen når også mediebyråbransjen. Nå er det mediebyrået Mindshare som åpent går ut og forteller ta de er på partnerjakt til det svenske mediemagasinet Vision. I Norge er Mindshare representert ved deler av mediabyrået Mediacom. I tillegg er MindShare representert i Sverige, Danmark og Finland.

Målet for mediebyråkjeden er å bli Skandinavias beste mediebyrå med en omsetning på 1,5 til 2 milliarder svenske kroner innen to år.

Administrerende direktør for Mindshare i Norden, Nicolas Fröberg, sier til Vision at de vil vokse både gjennom ansettelse av dyktig personale og gjennom oppkjøp. Da er det i første rekke konsulentselskap i de nordiske landene de er på jakt etter - ikke nødvendigvis oppkjøp, det kan like gjerne skje gjennom joint ventures.

Fröberg sier til Vision at det er Mindshares mål å komme opp til en base på 60 ansatte i Norden - opp fra dagens nivå på 30 - og at omsetningen skal øke fra rundt 700 millioner kroner til 1,5 - 2 milliarder kroner.

I januar i år ble det svenske mediebyrået Mediafabriken/Skandinavisk Mediekonsult kjøpt opp av den internasjonale kjeden WWP plc. Innen WWP eies MindShare med like deler av Ogilvy & Mather og Liberg Thompson.

Fröberg markedsfører Norden som ett marked overfor internasjonale kunder.

- Vi har forstått viktigheten av å være et nordisk selskap. Vi ser ikke fire land. Det fins forskjeller mellom landene, men store bedrifter krever nordiske organisasjoner, sier han til Vision.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.