BEDRIFTSTEKNOLOGI

Minus 9 milliarder på 7 år

Nordmenns telefonregning til Telenor er redusert med 9 milliarder kroner siden 1990. Det er digitaliseringen av telenettet og en stadig mer effektiv drift som er årsaken til dette.

Frode Eriksen
1. des. 1997 - 12:31

Telenettet ble i dag fulldigitalisert, og i anledning dette benyttet Telenor anledningen til å prissette hva effektivisering og digitalisering egentlig betyr for vanlige folks telefonregning.

- Gjennom digitaliseringen av telenettet har Telenor bidratt til å gjøre næringslivet i Norge mer konkurransedyktig. Med et digitalt telenett kan sentrum gjerne befinne seg i periferien. Derfor er det en historisk begivenhet når den siste analoge telefonsentralen i Norge digitaliseres, sier visekonsernsjef i Telenor, Ole Petter Håkonsen.

Telenorsjef Tormod Hermansen og samferdselsminister Odd Einar Dørum. <i>Foto:  Frode Eriksen</i>
Telenorsjef Tormod Hermansen og samferdselsminister Odd Einar Dørum. Foto:  Frode Eriksen

Som et eksempel har en familie som i 1990 fikk en telefonregning på 4000 kroner med tilsvarende ringevolum i år fått redusert regningen til 2200 kroner, noe som tilsvarer en prisreduksjon på 60 prosent.

Digitaliseringen av telefonsentralene i Norge gir abonnentene tilgang til en rekke nye tjenester. Mest vanlig er viderekobling, samtale venter, telestemming, personsvar og vekking . Det digitale telenettet har også gjort det mulig å lansere ISDN, det nye alt-i-ett-nettet som er skreddersydd for mulitimediatjenester. ISDN-teknologien er nå tilgjengelig for over 90 prosent av privatabonnentene og til nå er det solgt over 60.000 ISDN-abonnement til privatkunder i Norge.

At den nye digitale tidsalder allerede er her vises best på Telenors egne salgstall, som viser at det i oktober for første gang ble solgt flere digitale telefonabonnement enn analoge abonnement.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra