Telenettet ble i dag fulldigitalisert, og i anledning dette benyttet Telenor anledningen til å prissette hva effektivisering og digitalisering egentlig betyr for vanlige folks telefonregning.
- Gjennom digitaliseringen av telenettet har Telenor bidratt til å gjøre næringslivet i Norge mer konkurransedyktig. Med et digitalt telenett kan sentrum gjerne befinne seg i periferien. Derfor er det en historisk begivenhet når den siste analoge telefonsentralen i Norge digitaliseres, sier visekonsernsjef i Telenor, Ole Petter Håkonsen.
Som et eksempel har en familie som i 1990 fikk en telefonregning på 4000 kroner med tilsvarende ringevolum i år fått redusert regningen til 2200 kroner, noe som tilsvarer en prisreduksjon på 60 prosent.
Digitaliseringen av telefonsentralene i Norge gir abonnentene tilgang til en rekke nye tjenester. Mest vanlig er viderekobling, samtale venter, telestemming, personsvar og vekking . Det digitale telenettet har også gjort det mulig å lansere ISDN, det nye alt-i-ett-nettet som er skreddersydd for mulitimediatjenester. ISDN-teknologien er nå tilgjengelig for over 90 prosent av privatabonnentene og til nå er det solgt over 60.000 ISDN-abonnement til privatkunder i Norge.
At den nye digitale tidsalder allerede er her vises best på Telenors egne salgstall, som viser at det i oktober for første gang ble solgt flere digitale telefonabonnement enn analoge abonnement.