Mislykket «lekkasje» gjennom Facebook

Nesten ingen la merke til omtalen av Huaweis nettbret Mediapad, ni dager før lanseringen.

Fra Mediapad-videoen på Youtube.
Fra Mediapad-videoen på Youtube.

Nesten ingen la merke til omtalen av Huaweis nettbret Mediapad, ni dager før lanseringen.

Den kinesiske maskinvareleverandøren Huawei ble først kjent internasjonalt for sitt utstyr for tele- og datanett. I dag er de solid etablert som leverandør av utstyr for mobile nett: Netcoms store «4G»-utbygging kombinerer Huawei med Ericsson (se artikkelen Netcom får mobilnett på billigsalg).

Det siste året har Huawei også forsøkt å etablere seg i modne markeder med sine smarttelefoner og nettbrett. I går lanserte de nettbrettet Mediapad med 7 tommers skjerm og Android 3.2 («Honeycomb»). Enheten er 10,5 millimeter tykk og veier 390 gram.

Da hadde en forhåndsreklame vært tilgjengelig på både Facebook og Youtube i ni dager. På slutten av videoen vises en lenke til Huaweis Twitter-side.

Fra Mediapad-videoen på Youtube.
Fra Mediapad-videoen på Youtube.

Markedsføringen i Facebook, Twitter og Youtube er ikke beregnet på hjemmepublikumet: Kinesisk sensur gjør disse tjenestene utilgjengelige.

Målgruppen for Mediapad bor i modne markeder, og bruken av sosiale medier er et svært viktig virkemiddel for å bygge et internasjonalt varemerke, forklarer Huaweis markedssjef Victor Xu til Bloomberg.

Xu forklarer videre at målgruppen er i alderen 18 til 34 år, og at man når de mest aktive blant disse i sosiale medier. Poenget er å vinne oppmerksomhet hos de teknologiinteresserte, slik at disse blogger og tvitrer som nyheten. Metoden skal være mer effektiv enn massive markedsføringskampanjer, og langt rimeligere.

Å dømme etter antall personer som følger Huawei Device på Twitter, er gjennomslagskraften ikke spesielt stor: 1411 i skrivende stund.

Kommentarene til Youtube-videoen er heller ikke spesielt oppløftende for selskapet: «Worst advertisement I’ve ever seen»; «Ketchup commercial»; «What the heck does this spot want to say???»; «Did anyone understand something?» og så videre.

Man fristes med andre ord til å konkludere med at Huawei skjønner at de må gjøre noe på sosiale medier, men at de ennå ikke har oppdaget hva som skal til for å utnytte dem fullt ut. Hadde innslagene på Facebook, Youtube og Twitter virkelig hadde gjennomslag fra de ble lagt ut 9. juni, ville det knapt ha vært nødvendig å organisere noen offisiell lansering ni dager seinere.

Et søk på Google.com etter «huawei mediapad» under fanen «news» avdekker i skrivende stund 370 treff. 23 av disse er datert 10. til 12. juni og omtaler videoen lagt ut på Facebook og Youtube.

Til toppen