BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mistet mobiltelefon - måtte betale 17.000 kroner

Les om dette virkelighets-dramaet. Det er dyrt når en bølle ringer 'Frøken Ur' i Sierra Leone med din mobiltelefon og lar tellerskrittene tikke og tikke... og tikke...

Therese Werenskiold
24. jan. 2001 - 13:44

Det kan lønne seg å passe på mobiltelefonen sin, i det minste bør man vite hvor man har den, i det aller minste forsikre seg om at den ikke havner i hendene på uvedkommende. For 'uvedkommende hender' kan være tankeløse, fandenivoldske, ja til og med ondskapsfulle. Hvis man har uflaks og samtidig er litt distré.

Jeg kjenner en fyr som kom i skade for å være uoppmerksom, distré, og han visste ikke hvor mobiltelefonen hans befant seg i et par-tre dager.

Man skulle kanskje ikke tro det var mulig, men han tenkte faktisk ikke på mobiltelefonen i løpet av disse få dagene. Han lurte ikke på hvor den var blitt av en gang. Eller om han hadde fått noen tekstmeldinger eller om noen hadde ringt.

Men det var altså tilfelle med denne fyren. Han hadde ikke sett mobiltelefonen sin på et par dager, da han plutselig fikk det for seg at han skulle ringe noen.

Da var telefonen søkk vekk.

Og så tenkte han ikke mer over den saken før telefonregningen plutselig lå i postkassen. Den var skyhøy. Summen lød på 17.000 kroner.

For mange av oss tilsvarer dette en hel månedslønn, og svir godt i pungen.

For han måtte betale regningen - det var ikke snakk om annet. Ingen bønn. Teleoperatøren mente det var hans egen feil som hadde vært uoppmerksom og ikke sperret telefonen straks han oppdaget at den var borte. Og ikke minst; det faktum at det tok litt tid før han oppdaget at den var borte

Det samme mente forsikringsselskapet. Ingen bønn der heller. Når man er så dum, så får man tåle steken, mente forsikringsagentene.

Selv synes jeg ikke han er spesielt dum. Bare litt distré. Det kan skje den beste - det at man mister eller blir frastjålet mobiltelefonen, og ikke oppdager det før man får bruk for den igjen.

Ikke alle mennesker bruker mobiltelefonen hvert femte minutt. Ikke alle skrur den av hver gang den ikke er i bruk heller.

De 17.000 kronene regningen lød på var forårsaket av at den som hadde fått kloa i mobiltelefonen hans, sannsynligvis for moro skyld uten å tenke på hvilke konsekvenser dette ville få for eieren , hadde ringt den dyreste tjenesten han (eller hun) kunne oppdrive.

Jeg tror det var en slags Frøken Ur-tjeneste i Sierra Leone eller Timbuktu. Den var automatisk og ufattelig dyr.

Spøkefuglen lot tellerskrittene tikke og tikke.....og tikke. I timevis. Da kommen regningen fort opp i 17.000 kroner.

Moralen, hvis jeg må komme med noen moral, er vel ganske opplagt. Pass på mobiltelefonen din, skru den gjerne av, vit hvor du har den, meld fra dersom den blir borte, ikke misbruk andres telefoner, ikke ring Frøken Ur i Sierra Leone for moro skyld, ikke bruk andres penger, ikke stjel....Og så videre.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.