Analyser

MMS og kamera driver salget

Salget av kameratelefoner eksploderer, viser nye globale tall, for nå tas de i bruk på jobben.

22. okt. 2004 - 10:09

Muligheten til å ta bilder er den primære driveren i salget av nye mobiler, det er mange enige om. Her i Norge forteller Netcom at selskapet 300.000 av deres brukere i fjor høst hadde MMS-telefoner, men bare 57.000 av dem hadde kamera. I august i år hadde 643.000 av kundene nå MMS-telefoner og 60 prosent av dem hadde kamera.

Dette gjenspeiler seg i globale tall. Det vil bli solgt 159 million kameramobiler i verden i år, noe som er en dobling siden i fjor - det vil rundt en av fire, forteller Gartner. Salget vil løfte seg og selv på globalt nivå vil to av tre telefoner ha kamera i 2008.

Men Norge og verden generelt ligger langt bak Japan og Sør-Korea der 95-97 prosent av alle nye mobiler har kamera, i følge Gartner.

USA henger kraftig etter og bare 21 prosent av mobilene som selges i USA i år vil ha kamera.

Gartner mener at bedriftsmarkedet nå bidrar til salget - stadig flere bransjer tar i bruk mobilkamera i jobbfunksjoner, selv om en del er nervøse for sikkerheten når ansatte, partnere og kunder kan ta bilder over alt.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra