Mobil e-post blir gullgruve

Mobil e-post blir innen få en gullgruve for operatørene, tror Datamonitor.

Analyseselskapet Datamonitor har nylig publisert rapporten Mobile Email: The quest for differentiation, basert på materiale innhentet i november i fjor.

Rapporten ser på bedriftsmarkedet for mobil e-post, og konkluderer med at den vil bli en gullgruve for operatørene de kommende årene, med en årsomsetning i overkant av 600 millioner dollar innen 2009, tre ganger så mye som i 2005.

Det er to tendenser som gjør seg gjeldende, ifølge Datamonitor. For det første vil stadig flere bedrifter legge opp mobil e-post til sine ansatte. For de andre vil bedrifter som allerede har mobil e-post, abonnere på denne tjenesten for stadig flere av sine ansatte.

Tallet på bedriftsansatte verden over med e-post, anslås i dag til rundt 650 millioner. Av disse kontoene ventes mellom 35 og 40 prosent å utvides slik at e-post, og eventuelt også avtalebøker og kontaktlister, kan aksesseres fra mobiltelefonen.

Siden en vesentlig del av økningen kommer hos bedrifter som allerede har mobil e-post for noen av sine ansatte, er det først og fremst operatørene som vil merke den kraftige økningen. De som leverer selve infrastrukturen vil oppleve mindre vekst enn operatørene.

For operatørene, vil mobil e-post, avtalebøker og kontaktlister innebære mer effektiv bruk av båndbredden i 2,5G- og 3G-nettverkene.

En tidligere Datamonitor-undersøkelse avslørte at mot slutten av 2005 hadde halvparten av europeiske bedrifter allerede har mobil e-post til noen ansatte, mens 34 prosent av dem også har en form for mobil avtalebok og kontaktliste. Dette er en markant økning i forhold til året før, da 39 prosent hadde mobil e-post og 28 prosent mobil avtalebok og kontaktliste.

Datamonitor advarer operatørene at det vil bli stadig vanskeligere for dem å differensiere seg i forhold til konkurrentene de nærmeste årene. Følgelig må de satse på lavere priser og utstrakte partnerskapet for å holde veksten.

Til toppen