Funcom
Det første mobilspillet heter Zmartazz, og et et spørrespill. Spilleren skal klare å svare riktig på fem spørsmål (det koster fra én til ti kroner å motta en melding), og man kan vinne premier. Mer informasjon om dette spillet finner du på Funcoms nettsider.
Selskapet vil bli en stor aktør innen online underholdning, og mobilsatsingen er ifølge en pressemelding en del av Funcoms helhetlige onlinestrategi. Avdelingen for mobil underholdning er skilt ut som en selvstendig enhet og fremstår som selskapets tredje satsingsområde i tillegg til massive onlinespill og dataspill for Microsofts kommende spillkonsoll, Xbox.
SMS-tjenestene skal i første omgang tilpasses det norske markedet. Funcom-direktør André Backen tror på et voksende marked for SMS-spill.
Funcom vil at mobilspillene skal være som er lett tilgjengelige og de skal kunne spilles av alle som har en mobiltelefon.
- SMS er blitt en integrert del i menneskenes private og yrkesmessige liv, sier nyansatt markedssjef for mobilsatsningen Marie Levin.
På lengre sikt satser Funcom på å bygge ut et utstrakt online community hvor brukerne kan benytte underholdningstjenestene uavhengig av hvor de er og hvilken plattform de spiller fra. Brukerne skal kunne spille via Internett, SMS eller interaktiv-TV. I praksis vil det si at en person kan sitte hjemme og spille på TV og konkurrere mot en person som sitter på trikken.