TELEKOM

- Mobilbransjen må legge om modellen

Google har tilbud til operatører på desperat jakt etter nye vekstmuligheter.

17. feb. 2010 - 14:42

I forrige uke, altså en uke før Mobile World Congress startet i Barcelona, publiserte iSuppli-analytiker Jagdish Rebello et notat om hvordan Google vil gå fram for å endre forretningsmodellen til hele mobilmarkedet.

I går holdt Google-sjef Eric Schmidt et foredrag i Barcelona. Pressereferatene til Register og Cnet tyder på at foredraget, uten å nevne Rebello eller iSuppli direkte, bekreftet hovedpunktene i analytikerens oppfatning: Google henvender seg til mobiloperatørene, med forslag om hvordan de kan samarbeide med tanke på å snu dagens avtakende vekst gjennom å satse på reklamefinansierte tjenester.

Rebello viser til at mobiloperatørene står foran det tidligere Intel-sjef Andrew Grove kaller et infleksjonspunkt (se boka Only the Paranoid Survive fra 1996). I matematikken er infleksjonspunktet det stedet der kurvens andrederiverte skifter fortegn. I Groves teori om sammenheng mellom teknologi og forretning, vil forretningsmodeller bygget på én type teknologi uvegerlig oppleve avtakende vekst. Etter en tid blir veksten negativ, og omsetningen begynner å falle. Botemiddelet er å skape et infleksjonspunkt, det vil si utnytte ny teknologi til å rydde i forretningsmodellen, og igjen komme over i en periode med tiltakende vekst.

Grove viser til det viktigste infleksjonspunktet i Intels historie: Midt på 1980-tallet opplevde de at de ikke lenger ville få til å leve av minnebrikker. De bygget om hele virksomheten for å satse – med stort hell – på mikroprosessorer.

I dag lever mobiloperatører av abonnenter og tellerskritt. Google tilbyr dem en ny modell, basert på operatørenes to viktigste fortrinn: Deres evne til å fakturere abonnentene for tilleggstjenester, og den unike kunnskapen de har om sine kunder: De vet, til enhver tid, nøyaktig hvor mobilbrukeren befinner seg.

Rebello peker på at mobilbransjen hittil har skapt verdier på rundt ett tusen milliarder dollar. Han skriver:

– Hvis [Google] greier å realisere denne strategien vil mobilbransjen være i stand til å realisere nye tusen milliarder dollar i verdi innen utgangen av dette tiåret. Det krever at de arbeider med og ikke mot resten av den mobile verdikjeden.

Schmidts innlegg på mobilbransjens samling i Barcelona tyder på at hensikten nettopp er å få til partnerskap med bransjens etablerte aktører.

Det er ikke overraskende at mobiloperatørene er skeptiske til Google. Selskapets forretningsmodell er dem totalt fremmed: Google leverer gratis eller svært rimelige tjenester innen søk og programvare, og lever av annonser.

Denne fremmedfuglen har på kort tid blitt en mektig aktør også innen mobil. Den har realisert både en plattform for mobiltelefoner – Android – og en fysisk telefon, Nexus One. Den har videre investert i en allianse som skal dekke hele USA med Wimax, lansert egne gratis WLAN-soner i hjembyen Mountain View, vært med i en budrunde om mobile frekvenser og kunngjort planer om å levere gigabit-bredbånd til opptil 500 000 mennesker. De har brukt Android til å vise hvordan den nettbaserte karttjenesten Google Maps kan nyttes til å gjøre en mobiltelefon til en GPS, med kjøreanvisninger.

Google har også irritert mobiloperatørene ved å insistere på at nettnøytralitet – at ingen innholdsleverandør skal få prioritert båndbredde til sine tjenester – også skal gjelde mobile nettverk.

Mobiloperatørene er selvfølgelig klar over det nærliggende infleksjonspunktet, og prøver med vekslende hell å finne tjenester som kan gi økt fortjeneste i en periode med prisfall innen tradisjonelle produkter som abonnementer og tellerskritt. I en trengt situasjon er det fristende å prioritere egne tjenester framfor andres.

Før Schmidt slapp til på podiet i Barcelona hadde forsamlingen lyttet til toppsjef Vittorio Colao i verdens nest største mobiloperatør, Vodafone. Ifølge Business Week fyrte Colao av en bredside mot Google. Colao viste til at gjennom hele mobilbransjens verdikjede er det skarp konkurranse i alle ledd, unntatt søketjenester. Der er det kun to aktører, Yahoo og Google, og Google har opp mot 80 prosent av markedet.

– Vi må være svært forsiktig, slik at monopolmakt ikke reduserer konkurransen eller gjør den mer utfordrende, sa Colao.

Colao sa at offentlige myndigheter som EU-kommisjonen og USAs teletilsyn FCC (Federal Communications Commission) må granske Googles mobilvirksomhet med tanke på tiltak for å stimulere til økte konkurranse, «før det blir for seint».

Google-Schmidts svar på dette er å forsikre at han søker samarbeid, og at samarbeidet må bygge på at alle fokuserer på å tilfredsstille sluttbrukerne. De beste partnerskap går ikke ut på å dele opp en bransje eller legge bånd på enkeltaktører, men å sørge for at alle tjener masse på fornøyde kunder.

– Vi føler veldig sterkt at vi er avhengige av framgangsrike operatører. Vi trenger sofistikerte nettverk med tanke på sikkerhet og trafikkfordeling, sa Schmidt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Schmidt uttrykte også sin forståelse for at en nøkkel til fortjeneste innen mobil er operatørenes evne til å fakturere brukerne. Googles tjenester er videre avhengig av at aktører og brukere deler informasjon, slik at brukerens posisjon kan fastslås så nøyaktig som mulig, og slik at søk og andre lokasjonsbaserte tjenester kan framstå som relevante og tiltrekkende.

Med tanke på usikkerheten utløst av Googles investeringer i Wimax og gigabittjenester, forsikret Schmidt at det ikke er snakk om å bygge noe som kan konkurrere med mobiloperatører.

Google skal ikke investere i infrastruktur i stor skala, men engasjerer seg i prosjekter som kan vise hva avanserte nettverk kan brukes til, sa Schmidt.

Til og med det prinsipielle standpunktet for nettnøytralitet var Schmidt villig til å dempe. Han innrømmet blant annet at nettkapasitet er en knapphetsressurs, og at man ikke kan leve med en situasjon der et fåtall aktive brukere kaprer mesteparten av båndbredden.

– Etter hvert som folk forbruker massive mengder data, vil operatører nødvendigvis innføre lagdelt prising, sa Schmidt.

Norske operatører innen mobilt bredbånd har for lengst innført ordninger der båndbredden strupes hvis man har lastet ned data over en viss terskelverdi i et bestemt tidsrom.

Schmidt kommenterte ikke Vodefone-sjefens utspill, men lovte å forklare seg for Colao på tomannshånd innen begge forlot Barcelona.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra