BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mobildyret like skadelig som Nintendo

NetComs mobildyr MobMate er ikke fullt så nusselig som Tele Danmarks mobildyr Fraggi (bildet). Forbrukerombudet i Danmark mener produktet er skadelig for barn, mens mobilanalytikere mener det ikke er verre enn å spille Nintendo. Telenor avventer utviklingen og vil inntil videre ikke lansere et produkt som 'kan være kontroversielt'.

Therese Werenskiold
8. mars 2000 - 13:30
NetCom

Telenor MobilJo Heldaas

digi.no

Tele Danmark


Informasjonsdirektør i NetCom, Guri Wormdahl sier til digi.no at markedsføringen og utformingen av mobildyret MobMate (bildet) er vinklet mot en litt eldre målgruppe enn danske Fraggi. - MobMate er ikke så nusselig som den danske versjonen, forteller hun.

John Strand, som er daglig leder for mobilanalytiker-selskapet Strand Consult i København, forteller at Tele Danmark (som eier i overkant av 20 prosent av NetCom) lanserte Fraggi som en del av en lang rekke SMS-tjenester, og at den skapte litt debatt i begynnelsen.

- Forbrukerombudsmannen i Danmark, Haken Jørgensen, mente at mobiltelefoner ikke skulle brukes til å leke med, men bare skulle være til nytte. Han argumenterte med at dersom man sendte SMS-meldinger og var i nød, kunne man ikke bruke telefonen til å ringe med. Forbrukerombudsmannen hadde en svært negativ holdning til mobildyret og andre moro-tjenester, og mente i tillegg det var skadelig for barn.

- En tulling-holdning, sier Strand som legger til at debatten er avsluttet for lengst, og at konseptet lever i beste velgående.

- Det er et godt konsept. Det er tull at det er skadelig for barn. Det er ingen forskjell på å spille på Nintendo og å spille spill på mobilen. Når det gjelder prisen, kan man sende mange tekstmeldinger for det det koster å anskaffe seg et Nintendo-spill.

- Det er rett og slett en mobil-tamagochi. Mange av disse er blitt 'født'. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange, men det er mange. Min døde forresten skikkelig fort, sier Strand som karakteriserer produktet som en middels suksess.

NetComs MobMate er et rent underholdningsprodukt, og informasjonsdirektør Guri Wormdahl forteller til digi.no at selskapet har vært svært nøye på hvem de har henvendt seg til i markedsføringen.

- Vi har med vilje ikke henvendt oss til de yngste. Produktet er blitt markedsført på radio og i ungdomsblader, og vi har ment å nå ungdom fra 15 år og oppover, sier Wormdahl.

- Dette er for å unngå at yngre barn skal kunne misbruke produktet. Foreldre kan også sperre for tjenesten på barnas telefoner.

Mobildyret må ha mellom tre og fem tekstmeldinger om dagen, men ikke flere enn 20 i døgnet, forklarer Wormdahl.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra