Mark Zuckerberg blir geleidet av sikkerhetsvakter på vei til et møte med mulige investorer i New York mandag. En av tingene investorer nok er bekymret for er den voldsomme bruken av Facebook via mobilen. Den er nemlig langt fra så lønnsom som bruk via PC. (Bilde: Eduardo Munoz/Reuters/NTB SCANPIX)

Mobilen tar over Facebook-bruk

Bruker lengre tid på ulønnsom plattform.

Facebook er på full fart mot børs og interessen rundt selskapet er feberhet. I USA kom det mandag en analyse som viste hvor mye tid Facebook-brukerne i gjennomsnitt bruker på tjenesten, og fra hvilke plattform de kommer fra.

Det viser seg nemlig at Facebook i stadig større grad blir en mobil tjeneste. Tall fra Comscores Mobile Metrix 2.0 viser at amerikanske smartmobilbrukere i snitt brukte 441 minutter hver på Facebook i mars. Gjennomsnitt for PC-brukere var på 391 minutter, melder nyhetsbyrået Reuters.

Det er første gang Comscore, som leverer trafikkstatistikk om det amerikanske nettmarkedet, gjennomfører en mobilbasert undersøkelse av denne typen. Undersøkelsen avdekker også at Facebook er den store vinneren av tjenester som blir benyttet på iPhone (iOS), Android og Blackberry-telefoner. Den nest mest populære tjenesten er Fourthsquare, men med 146 minutter i snitt er de langt unna Facebooks popularitet.

Twitter og Tublr kommer bak, med henholdsvis 114 og 68 minutter gjennomsnittlig bruk i mars.

For Facebook er det en blandet velsignelse at de har en så enorm popularitet på mobile plattformer. De tjener nemlig ikke noe særlig penger på dette i forhold til nettsiden. Annonseringsmulighetene er langt mindre på en liten mobiltelefonskjerm i forhold til en PC-skjerm.

I starten av mars annonserte imidlertid selskapet en strategi for å få kontantene til å komme også fra mobile plattformer, men selskapet anerkjente i sin søknad for å bli børsnotert risikoen i at stadig flere tjenesten via mobilen.

– Vi forventer at bruken av våre mobile tjenester vil øke mer enn vår samlede vekst for overskuelig fremtid, skriver Facebook og fortsetter: - Vi har per i dag ingen betydelig omsetning fra bruken av Facebooks mobile tjenester, og vår evne til å få det til er så langt ikke bevist, skrev selskapet i søknaden.

Kjøpet av mobil-fototjenesten Instagram ble sett på som et kjøp for nettopp å styrke selskapets mobile posisjon. Facebook betalte 1 milliard dollar for den 18 måneder gamle tjenesten nesten uten inntekter, men med en eventyrlig brukervekst.

    Les også:

Til toppen