TELEKOM

Mobilkjempe sier nei til NRKs mobil-valg

Qualcomm vil la TV-på-mobil-teknikker spille sammen, men rister på hodet over teknikken NRK har valgt.

20. feb. 2007 - 10:20

TV på mobilen er trolig det feltet som det nå knyttes mest spenning til i telebransjen, men standardkrigen som nå gires både fordyrer og bremser opp utviklingen.

Mobiltelefon-produsenter og innholdsprodusenter i Asia, Europa og USA sprer seg minst fire standarder for mobil TV.

Mange av telefon-produsentene, blant annet Nokia og Sony Ericsson, har satset på DVB-H, en tilpasning av standarden for digitale TV-mast-nett. Og i forrige uke lanserte Ericsson brikker til mobiltelefoner for MBMS, en standard for å streame felles TV-signal ut i 3G-nett - i stedet for å sende ut en og en IP-strøm til hver bruker.

Nå viser amerikanske Qualcomm kortene sine og de er ikke hvem som helst, som om de nok er ukjente for mange brukere. Men Qualcomm sitter på veldig mange patenter for mobilstandarder, blant annat WCDMA, 3G-standarden i Europa. Selskapet lager brikker med teknikkene de har patenter på og tjener penger på også mange mobiler uten deres brikker.

Qualcomm har nå lansert brikker som delvis kan løse standardkrigen for TV på mobilen. De nye TV-brikkene til Qualcomm vil la telefon-produsenter lage mobiler som kan ta i mot TV-signaler sendt med både DVB-H, den japanske teknikken ISDB-T og MBMS.

I tillegg støtter brikkene Qualcomms egen "MediaFlo"-standard, som blant annet

AT&T's Cingular, det største mobilselskapet i USA sier de skal bruke.

Mediaflo og MBMS kan brukes over dagens 3G-antenner, mens DVB-H krever nye antenner i alle basestasjonene.

Men Qualcomm rister på hodet over DMB, teknikken NRK og aktører i Sør-Korea har valgt å satse på. DMB sendre TV-signaler over digitalradio-nettet DAB til mobiler.

DMB-standarden er ikke et godt alternativ, standarden gir for liten båndbredde-kapasitet, mener Qualcomm.

- Av alle mobil-TV-standardene der ute, er DMB den svakeste standarden på grunn av båndbredde-begresninger som reduserer mulig kvalitet og antall kanaler, sier Nitesh Patel, senioranalytiker i analyseselskapet Strategy Analytics til Infoworld Nederland.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.