Mobillisenser kostet for dyrt

Alle ville sikre seg et så omfattende nett av mobillisenser i USA som mulig. Da lisensene ble auksjonert bort i fjor ble prisene drevet kraftig i været. Nå må kjøperne få akutthjelp fra de amerikanske telemyndighetene, FCC.

Det gikk over alle støvleskaft da Federal Communications Commission (FCC) i fjor prøvde å få flere selskap inn på det amerikanske mobiltelefonmarkedet; det endte med en rekke lisensauksjoner hvor selskapene bød over hverandre til priser man knapt hadde sett maken til tidligere.

Flere selskap sitter i dag med rådyre lisenser som er svært vanskelig å gjøre penger på ved ordinær drift. FCC har gitt lisenskjøperne en siste sjanse for å lette situasjonen noe.

Har ikke aktørene penger, kan alle, eventuelt halvparten av lisensene leveres tilbake, og gjeldsbyrden blir dermed redusert tilsvarende. Alternativet er å gjøre opp for seg innen seks måneder. Betaler man med én gang får kjøperne en liten rabatt på kjøpssummen.

Budgivningen på lisensene var i hele tatt svært så ukritisk da relativt små selskap fikk anledning til å by på lisensene. Budene for de ulike lisensene beløp seg totalt til godt over 70 milliarder kroner (USD 10,2 bill.), eller tre ganger så mye som tidligere auksjoner har gitt på samme type lisenser.

Ettersom selskapene betalte blodpris for lisensene, fikk dette også konsekvenser for aksjeverdien og igjen for planlagte emisjoner som skulle sikre utbygging av operatørselskapenes nettjenester og lansering av mobilprodukter. Flere av selskapene har rett og slett ikke penger igjen etter auksjonsfesten og kan ikke etablere noe mobilnett,; langt mindre markedsføre mobiltjenester.

To av selskapene, NextWave Telecom, som betalte rundt 30 milliarder kroner og Yes Pocket Communications med 9 milliarder kroner kunne bare konstatere at det ikke lå noen form for økonomiske utsikter i lisensene i uoverskuelig framtid. For Yes Pocket er FCCs tiltak nok til å unngå konkurs.

Analytikere USA Today siterer, mener FCCs tiltak kan sammenlignes med å omgruppere på stolene på dekket til Titanic. David Roddy, som jobber med telekommunikasjonsmarkedet for Deloitte & Touche, tror hovedproblemet er at mens man har mangedoblet kapasiteten på mobiltelefoni de siste årene, har ikke bruken økt særlig.

- Det er rett og slett ikke plass til flere mobiloperatører i markedet, sier han.

Til toppen