Resultaterfinans

Mobilpriskrig gir høy kundeavgang

Analyseselskapet IDC mener churn - eller kundeavgang - vil fortsette å være et stort problem for mobil-operatørene så lenge pris er den eneste konkurransefaktoren.

Jørgen Christiansen
10. des. 1998 - 13:46

Undersøkelser IDC har foretatt viser at der hvor kundeavgangen er høyest, er det prisforskjeller som er hovedårsaken til at kundene bytter operatør.

I følge IDC viser dette at abonnentene ser på pris som den faktoren som skiller operatørene fra hverandre. Mens operatørene neppe vil være i stand til å slippe unna priskrigen på en stund, bør de være i stand til å bruke verdiøkende tjenester for å øke kundelojaliteten.

IDCs analyse viser også at en del kunder etter en tid helt slutter å bruke mobiltelefonen. Overfor disse kundene mener IDC at operatørene må selge inn et behov for mobiltjenestene.

- Kostnadene knyttet til å rekruttere kunder koblet sammen med marginbildet betyr at kundeavgang kan "senke" de mest sårbare operatørene og skade andre operatører.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra