Ifølge en undersøkelse utført av Strategy Analytics vil 20 prosent av taletrafikken i Vest Europa innen år 2003 være mobiltrafikk.
Strategy Analytics antar at mobiltelefoni tok fem prosent av trafikken i 1997 (49 milliarder ringeminutter av 840 milliarder totalt i Vest-Europa). Det mobile ringevolumet vil i følge selskapet vokse med 28 prosent årlig fra 1998 til 2003, mens fastlinjetrafikken (taletrafikk) vil vokse med under to prosent per år.
Ifølge den samme undersøkelsen ringte den gjennomsnittlige vest-europeiske mobilabonnenten 90 minutter per måned i 1997. For landene Danmark, Sverige, Finland og Norge er anslaget på 118 minutter per abonnent per måned. I 2003 forventes det at gjennomsnittlig utgående ringevolum vil være 154 minutter per måned.


Tallene for Norden er i seg selv interessante. Strategy Analytics mener altså at en gjennomsnittlig abonnent ringer 118 minutter ut hver måned. I Norge ser vi at i første kvartal rapporterte Telenor Mobil og NetCom henholdsvis 144 og 133 minutter i snitt per måned i total trafikk. Ifølge NetCom har man til nå sett mer trafikk ut enn inn fra mobilabonnentene. Det er sannsynlig at en gjennomsnittlig mobilabonnent ringte ut mellom 70-75 av de 133 minuttene.
Et slik tall bekreftes ved at svenske Comviq rapporterte 79 minutter utgående trafikk i snitt per måned i første kvartal 1998.
Analytiker Phil Kendall i Strategy Analytics sier til digi.no at trafikkvolumene har vært vesentlig høyere i Danmark enn i Sverige og Norge, selv om disse landene alle har meget høy penetrasjon.
Det er også verdt å merke seg at analytikerene her snakker om taletrafikk og ser dette i relasjon til taletrafikk på fastlinje. NetCom forsøker nå å flytte fokus over på "air-time" for å vise at det er snakk om mer enn taletrafikk.
TABELL: Total taletrafikk i Vest-Europa 1997-2003, målt i milliarder minutter.
ÅR | FASTLINJETELEFONI | MOBILTELEFONI |
1997 | 839 | 49 |
1998 | 860 | 69 |
1999 | 887 | 91 |
2000 | 910 | 117 |
2001 | 925 | 151 |
2002 | 934 | 192 |
2003 | 936 | 239 |
Gjennomsnittlig årlig vekst 1997-2003 |
1,8 prosent | 28 prosent |
Kilde: Strategy Analytics