BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mobilutfordrere tar flere kunder

I det konkurranseutsatte danske mobilmarkedet tar de ferskeste mobilselskapene en stadig større del av veksten, på bekostning av de etablerte aktørene Tele Danmark og Sonofon.

Frode Eriksen
29. sep. 1999 - 10:38

Tall fra den danske Telestyrelsen viser at mobilutfordrere som Debitel, Mobilix og Telia nå tar 20 prosent av veksten i markedet - opp med fire prosent fra årsskiftet.

Mobilix og Telia, som driver mobiltelefoni basert på egen infrastruktur, har alene økt sin andel i markedet fra 10 til 15 prosent, mens Debitel i realiteten videreselger produktene til Tele Danmark og Sonofon under eget varemerke.

Administrerende direktør i Mobilix, Monique Moullé-Zetterström, sier til Jyllands-Posten at hun er fornøyd med å ha åtte prosent av markedet, siden målet for hele året under ett er ni prosent. Planen er å ta 20 prosent av markedet i løpet av tre-fire år.

Det er den gamle monopolisten Tele Danmark som gjør det skarpest i dagens danske marked med 131.000 nye kunder første halvår, mot Mobilix sine 108.000, Sonofon 56.000 og Telia med bare 44.000 nye kunder. Med utgangspunkt i størrelse er det Sonofon som gjør det dårligst i markedet for tiden.

Danmark har etter første halvår 2,3 millioner mobilbrukere, som tilsvarer en penetrasjon på 43 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.