Mobilutfordrere tar flere kunder

I det konkurranseutsatte danske mobilmarkedet tar de ferskeste mobilselskapene en stadig større del av veksten, på bekostning av de etablerte aktørene Tele Danmark og Sonofon.

Tall fra den danske Telestyrelsen viser at mobilutfordrere som Debitel, Mobilix og Telia nå tar 20 prosent av veksten i markedet - opp med fire prosent fra årsskiftet.

Mobilix og Telia, som driver mobiltelefoni basert på egen infrastruktur, har alene økt sin andel i markedet fra 10 til 15 prosent, mens Debitel i realiteten videreselger produktene til Tele Danmark og Sonofon under eget varemerke.

Administrerende direktør i Mobilix, Monique Moullé-Zetterström, sier til Jyllands-Posten at hun er fornøyd med å ha åtte prosent av markedet, siden målet for hele året under ett er ni prosent. Planen er å ta 20 prosent av markedet i løpet av tre-fire år.

Det er den gamle monopolisten Tele Danmark som gjør det skarpest i dagens danske marked med 131.000 nye kunder første halvår, mot Mobilix sine 108.000, Sonofon 56.000 og Telia med bare 44.000 nye kunder. Med utgangspunkt i størrelse er det Sonofon som gjør det dårligst i markedet for tiden.

Danmark har etter første halvår 2,3 millioner mobilbrukere, som tilsvarer en penetrasjon på 43 prosent.

Til toppen