Bakgrunnen for at Symantec bygger opp en nordisk konsulentavdeling, er selskapets vekt på bedriftsmarkedet etter oppkjøpet av Axent Technologies. Oppkjøpet ble kunngjort i juli i fjor, og gjennomført i desember. Axent har produkter innen blant annet brannmur (Raptor), sikkerhetsstyring og snokvarsling. Symantec er i ferd med å integrere sine opprinnelige produkter med Axents for å tilby modulære løsninger til bedriftsmarkedet.
- Den nye orienteringen gjør det påkrevet å bygge opp en kompetanseorganisasjon, sier Stein A. J. Møllerhaug til digitoday.no. Han regner med å begynne hos Symantec 1. juni. - Siden vi skal selge til organisasjoner som allerede har en rekke sikkerhetsprodukter på plass, må vi kunne tilby spisskompetanse også i forhold til konkurrentenes produkter. Vi kan ikke forlange at noen skal hive ut for eksempel ti Check Point-brannmurer som vilkår for å selge Raptor.
Det er nettopp denne erkjennelsen som ligger til grunn for Symantecs modulære strategi. Kunder skal ikke påtvinges suiter, men løsninger som tar hensyn til - og drar nytte av - tidligere investeringer. Du skal kunne oppgradere din Check Point-brannmur selv om du styrer sikkerhetsinfrastrukturen med Enterprise Security Manager fra Axent, nå Symantec.
- Jeg har ideer på hvem jeg vil ha inn i den nye avdelingen, sier Møllerhaug.
Mannen er kjent for samfunnsengasjement, blant annet i forbindelse med Den Norske Dataforenings kampanje mot nettporno i 1996. Han har også utgitt to teknothrillere, Cracker i 1990 og Byteman i 1998.
- Jeg har et nytt thrillerprosjekt på gang, men jeg vet ikke når jeg kan få tid til å fullføre det.
Møllerhaug har de siste årene vært senior sikkerhetskonsulent i Compaq Norge.