I henhold til Nomura Research Institute er det bærbare og mobile maskiner som driver den sterke veksten som instituttet tror vil bli nesten 18 prosent i 1998 i forhold til salget av 83,9 millioner PC-er i 1997.
Kraftig prisfall på stasjonære maskiner hemmet veksten i salget av bærbare maskiner i 1997, men Nomura venter en vekst fra 13,9 millioner solgte maskiner i 1997 til 16,3 millioner bærbare i 1998 - en vekst på over 17 prosent. Salget av stasjonære maskiner skal vokse med drøyt 16 prosent fra 68,8 millioner i 1997 til 80,2 millioner maskiner i 1998.
Lommemaskiner viser den største veksten, melder Nomura til Bloomberg News, med 75 prosent oppgang i forhold til 1997. Likevel blir det ikke solgt mer enn 2,1 millioner lommecomputere i 1998, så det er fortsatt en liten del av det totale PC-salget.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Det ble solgt i overkant av 500.000 PC-er i Norge i 1997, en overraskende sterk vekst på 27-28 prosent, forteller Per Morten Hoff i KDL til digi.no.
Det betyr at Norge stod for rundt 0,6 prosent av det globale PC-salget i 1997. I henhold til Hoff skal det norske markedet vokse kraftigere enn det globale markedet i 1998.
- Litt optimistisk tror jeg det norske PC-markedet vokser med over 20 prosent. Dermed vil det selges over 600.000 PC-er i løpet av 1998, sier Hoff.
Hoff understreker at anslaget er usikkert i og med at den innstallerte base med PC-er er i ferd med å blir såpass stor. Han mener veksten vil komme i markedet for bedrifters kjøp av PC til ansatte, hjemmemarkedet, markedet for mobile kontorer, og skolemarkedet.
- Endel vekst kan komme fra skolesektoren som MÅ gjøre noe, avslutter Hoff.