Møt den nye Razorfishen

Etter å ha ventet på "rett mann" til lederstillingen i et års tid, har Razorfish endelig funnet ham. Han heter Robert Keil, er 32, og vil være synlig.

Razorfish har vært uten administrerende direktør i nesten et år. - Vi stresser ikke med å finne ny sjef. Det viktigste er å finne den rette, uttalte selskapets pressekoordinator Thomas Holter til digi.no i mars.

Siden Bjørn Tore Stig forlot lederstillingen i Razorfish i september 1999, har Erik Hjelmstedt (som nå jobber med ekspansjon til nye markeder på europeisk basis) hatt rollen midlertidig.

Endelig er rett mann på plass i selskapets lederstol. Mannen heter Robert Keil, og har de siste seks årene jobbet i IT-konsulentselskapet Avenir, både som markedssjef mot det offentlige og som leder for en rådgivningsavdeling innen handel, industri og telekom. Han har også jobbet et par år i rettighetsorganisasjonen Kopinor, og ett år med systemutvikling og design i Cap Gemini. Han er utdannet sivilingeniør fraNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet (da NTH), innen industriell økonomi og data.

Razorfish i Oslo vil bli tyngre på alle områder. - Nå er vi tunge på kommunikasjon og design. Vi har også noen på strategi og utvikling, men vi vil bli enda større, sier den nybakte direktøren i et intervju med digi.no. Selskapet har nå 45 ansatte - snart vil de bli flere.

Selskapets største styrke er, ifølge Keil, at "ressurspoolen" fungerer. Razorfish har 1700 konsulenter på verdensbasis, rundt 800 i Europa. En ressurspool betyr at selskapet kan ta ønskelige ressurser fra utenlandske kontorer, og dra nytte av erfaringsutveksling.

- Vi er et strategisk digitalt konsulentselskap. Vi støtter våre klienter i å tilpasse seg den digitale og trådløse hverdagen, sier Keil (med støtte fra Holter) på spørsmål om hvordan han best vil beskrive selskapet med få ord.

Keil vil også at selskapet skal fremstå som mer synlig i markedet enn det det har gjort hittil. - Både jeg og Razorfish skal bli mer synlige sier han. - Både eksternt og internt.

- Vi blir aldri synlige nok, skyter Holter inn.

Den nye sjefen vil ha fokus på markedet, men for å være en god leder mener han det er viktig å være en inspirator for sine ansatte. - Jeg jobber i en kunnskapsbedrift, og det er viktig at de ansatte får utnyttet sine kunnskaper og sin kompetanse best mulig. Det blir ikke noe militært lederskap, understreker han.

Robert Keil henger seg også på i jakten på de beste hodene. For å få tak i de rette, og for å beholde de som allerede er i selskapet, har Razorfish ansatt en egen "human resource manager". Hun heter Liv Marit Stern, og kommer fra rekrutteringsbyrået EMDS Consulting. (Hun har tidligere kritisert digi.no for å ha omtalt henne som hodejeger..). Hennes oppgave i Razorfish blir å sikre at selskapet rekrutterer de beste menneskene, og at de ansatte får riktige arbeidsoppgaver og fokuserer på de riktige tingene.

Og for å være "de rette" for Razorfish, er det ikke nok bare å kunne litt om web... Til tekniske stillinger rekrutteres gjerne nyutdannede, men til stillinger som prosjektleder eller konsulent er det nødvendig med arbeidserfaring.

Selskapets mormor (det direkte morselskapet til Razorfish AS er Razorfish AB i Stockholm, som igjen er eid av det amerikanske Razorfish Inc.) Razorfish Inc. ble notert på nasdaq-børsen i fjor. Først gikk kursen kraftig opp, for så å følge med i den generelle nedgangen i februar, mars.

Hverken Keil eller Holter ser noe poeng i å notere Razorfish på Oslo-børsen. - Vi vil ikke fremstå som en aksje. Heller som en tjenesteleverandør, sier de unisont.

Til toppen