Bedriftsteknologi

Mot jule-rush for internett-bransjen

De tre største aktørene på privatmarkedet for internett i Norge forbreder seg til julehandelen. I fjor ble det bare solgt noen tusen internett-tilknytninger. Det stilles langt større forventninger til årets julesalg.

Frode Eriksen
7. okt. 1996 - 08:55

De to største aktørene på privatmarkedet for internett-tilknyttning i Norge, Telenor Online og Schibsted Nett, lover begge at de vil synes i årets siste to måneder. I tillegg kommer en tredje aktør med ambisjoner, Riksnett, med penger fra sine solide eiere, der A-pressen dominerer. Mindre kjente aktører som EUNet, Powertech og Internett Norge har små andeler av det private internett-markedet så langt.

De tre største aktørene sitter i dag på vel 96.500 internett-abonnenter. Legger vi til et antatt tall for de mindre leverandørene havner vi over 100.000. Både Telenor og Schibsted Nett oppgir å få mellom 200 og 400 nye kunder hver dag.

- Vi ligger bevisst lavt i terrenget for tiden blant annet for å prioritere de kundene vi allerede har, sier markedsdirektør i Telenor Online, Pål Normann Johansen til digi:tele.

Johansen legger til at Telenor har en klar målsetning om å være markedsleder innenfor internett-tilknyttninger til private brukere.

- Vi har planer for et salg mot slutten av året og har en målsetning om å ha mellom 60 og 70.000 kunder innen årets utgang. Vi kan få en het desember, og har dimensjonert for dette ved å bygge ut en kapasitet som er høyere enn det vi tror vi vil selge for.

Johansen sier at Telenor sitt første mål på Internett er å få en markedsandel over 50 prosent på Internett-tilknyttninger. - Vi ligger i dag på vel 43 prosent ifølge pressekilder, sier han.

- Vi vil gjerne selge så mange abonnement som mulig, sier direktør i Schibsted Nett, Morten Stensland, direktør i Schibsted Nett Privatmarked, til digi:tele. Han bekrefter at Schibsted Nett har planene klare for aktiviteter i november og desember.

Schibsted Nett har i dag vel 33.350 aktive abonnenter. I tillegg kommer vel. 6.000 kunder som har anmerkninger knyttet til seg. - Vi blir veldig fornøyde om vi får solgt 60.000-70.000 internett-abonnement i løpet av året, sier han. Han regner med at mye av salget til jul dreier seg om hardware som selges sammen med Internettabonnement.

- Dette er et tilbud som er mest interessant for mange, sier Stensland.

- Det er ikke viktig hvor mange abonnenter vi selger i år, siden vi først startet markedsføring og salg 1 september, sier daglig leder i Riksnett, Rolf Larsen.

- Da blir neste år viktigere for oss på denne delen av markedet sier han.

Larsen opplyser at Riksnett har satset mest på å bygge opp en infrastruktur, og at profilen hittil har vært rettet mer mot bedriftsmarkedet.

- Vår hovedbase er den datakompetansen dataforhandlerne vi samarbeider med har. Larsen sier at Internett er i en fase der det blir tilført funksjoner som vil gjøre det mer interessant for privatkunder.

På sikt mener han Telenor blir den mest reelle konkurrenten for Riksnett. - Vi tror på vår styrke i distriktene. I sommer hadde vi 11.000 privatabonnenter, men det er først til neste år vi går hardt og målrettet ut mot privatmarkedet. I vår strategi ligger det at vi skal tjene penger på dette noe raskere enn det andre legger opp til.


Kort sagt:
Hvis det ligger 10.000 Internettabonnement under juletrærne den 24. desember, hvor mange kommer fra ditt firma?

Larsen/Riksnett: - Vi blir fornøyd om det er mellom 1.500 og 2.000.
Normann Johansen/Telenor Online: Over 5.000
Stensland/Schibsted Nett: - Jeg håper at vi skal kunne selge 10 000 alene! Men hvis det kun ligger 10
000 bør minst halvparten være Schibsted nett abonnementer.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.