RESULTATERFINANS

Mot kaos på mobilbetaling

Det finnes allerede fire systemer for betaling på nett og mobil - nå kommer to til. - Dette blir kaos, mener flere sentrale aktører.

31. jan. 2002 - 07:36


Innholdsnett
eSolutionsNetaxeptSmartpayNetaccountsubClearingDeutsche BankAftenpostenBjørnar Storeheier


- Telia arbeider med en løsning som vi skal lanseres i løpet av andre halvår. Den vil la deg handle med mobil eller nettleser. Enten betaler du direkte med din nettkonto eller så får du føyd til beløpene på din mobilregning, forteller Storheier til digi.no.

To av systemene, Netcoms og Telenors, vil bare la deres egne kunder handle for større beløp, for du må ha et nytt SIM-kort med digital ID som gir økt sikkerhet. Og SIM-kort får du bare hvis du er kunde.

Hvem som lager løsningen og skal være partner når Netcom lanserer sin løsning, vil ikke Storheier fortelle noe om. Telia hadde utviklet et system under navnet PayIt, men la ned utviklingen av ukjente årsaker i februar i fjor.

Med Telia/Netcom-systemet blir det dermed hele seks systemer som skal konkurrere om kunder og selgere.

Administrerende direktør Shahzad Rana, sjef for subClearing, var med i finalerunden både i Innholdsnett-kappløpet og tilsvarende anbudskonkurranse i Danmark, men tapte på målstreken.

Da var han klar på at han trodde det ble flere enn én aktør som kom til å kunne levere betalingsløsninger. Nå synes han imidlertid det begynner å bli litt for mange i lille Norge.

- Dette blir helt totalt kaos. I det lille markedet med fire millioner mennesker har vi allerede altfor mange aktører og nå kommer det altså flere. Her kommer det en kraftig konsolidering, spår han.

Han får tilslutning av Trygve Holtan-Hartwig, administrerende direktør i Netaccount, som har gjort avtale både med Paybox og subClearing for å kvalitetssikre den elektroniske betalingen.

- Det ser ut til å bli mange, ja. Vi skal med vårt system Netaccount Spinner være kompis med alle aktører som dukker opp, sier Holtan-Hartwig.

Han tror det er lite hokus-pokus rundt suksesskriteriene når de mange aktørene skal prøve å vinne frem med elektronisk betaling.

- Stikkordene er at forbrukerne må føle seg trygge og at det blir enkelt å gjennomføre transaksjonen. Mange er fortsatt skeptiske, mener han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.