Juss og samfunn

Mot skuffende olympiade for NBC

Den amerikanske TV-kanalen NBC sliter med å opprettholde interessen rundt de olympiske lekene i Sydney. Sist onsdag falt antall sidehenvisninger på NBCs nettside for olympiaden med hele 35 prosent, samtidig har TV-sendingene hatt mindre oppslutning enn ventet.

Sigvald Sveinbjørnsson
25. sep. 2000 - 07:36

Ifølge den britiske avisen Financial Times er den store amerikanske TV-kanalen NBC presset på seere. Selskapet har lagt enorme penger i potten til IOC for en eksklusiv avtale for sending av de olympiske leker, men seertallene er ikke gode. Samtidig faller brukerne av NBCs offisielle nettsider som er dedikert til lekene i Sydney.

Les mer om de olympiske hjemmesidene:
6,5 milliarder hits forventes på Olympics.com
Full forvirring om OL på Internett
NBCs nettside for olympiaden, NBColympics.com, opplevde at sideoppslagene falt 35 prosent på én dag, onsdag i forrige uke. Det viser rapporter fra analyseselskapet Nielsen/NetRatings. Det melder Financial Times.


Trafikken droppet fra 5,4 millioner sidevisninger tirsdag til 3,5 millioner sidevisninger onsdag. Dette er et dramatisk fall for NBC, som ikke lenger har den største nettløsningen for de olympiske lekene.

Den største tjenesten blir da den offisielle Olympics.com, skriver Financial Times.

Når tallene for interessen rundt de olympiske lekene blir summert opp etter at stevnet i Sydney er over, kan konklusjonen være at den helt enorme interessen (og seermassen) uteble. Dette er i alle fall ikke gode nyheter for IOC og for selskapene som lever godt på å selge lisenser for rettigheter til å sende innhold fra de olympiske lekene.

Det er heller ikke godt nytt for selskaper som NBC og andre som har lagt enorme pengesummer inn i å få retten til å sende stoff fra de olympiske lekene eksklusivt i USA.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.