Motorola kan gå forbi Nokia i USA

Motorolas mobiltelefoner har økt sin andel av markedet i USA, på Nokias bekostning.

Fra første til tredje kvartal har Nokias andel av det nordamerikanske markedet for mobiltelefoner falt fra 40 prosent til 32 prosent, mens Motorolas andel har vokst fra 23 prosent til 26 prosent, viser tall fra Gartner Dataquest.

I fjerde kvartal ar Motorola tredoblet sitt markedsføringsbudsjett i forhold til samme kvartal i fjor, og fått god respons på fargekjermmodellen T720. Selskapet sier til Wall Street Journal at det regner med å ta igjen Nokia i kvartalet, og holde en knapp ledelse i 2003. Ambisjonen om å bli nummer én er begrenset til Nord-Amerika. Ellers i verden taper Motorola andeler, og Nokia har fortsatt solid hegemoni i Europa.

Analytikerne peker på at Samsung vokser globalt, og ble verdens tredje største mobiltelefonleverandør i tredje kvartal. Veksten er så rask at dersom Motorola ensidig fokuserer på Nokia i Nord-Amerika, kan de tape den globale andre plassen i Samsung, advares det.

Nokia sier på sin side at de forbereder en storstilt offensiv overfor særlig USA, og at det vil bli slutt på å vente i flere måneder etter nye Europa-lanseringer med å til amerikanerne de samme modellene. I første halvdel av 2003 skal Nokia lansere 15 nye mobiltelefoner i USA, hvorav 12 med fargeskjerm.

Til toppen