Motorola kan gå i oppløsning

To av selskapets tre avdelinger kan være solgt innen ett til to år.

Amerikansk finanspresse – Wall Street Journal, New York Times, Business Week – forteller at Motorola er i samtaler om å selge sin avdeling «Home and networks mobility» som i hovedsak selger bokser for kabel-tv. Avdelingen «Mobile devices», som lager mobiltelefoner, har vært til slags de siste to årene.

Forsvinner disse avdelingene, er det bare én igjen, «Enterprise mobility» som lever av strekkodeskannere og toveisradioer.

Ikke-navngitte kilder sier flere investeringsselskaper, blant dem TPG og Silver Lake, har signalisert interesse i å overta kabel-tv-avdelingen, som for øvrig også lager radioer til basestasjoner for mobiltelefoni. Motorola skal ha hyrt JP Morgan Chase, Centerview Partners og Goldman Sachs for å utrede et mulig salg.

Motorolas engasjement innen kabel-tv-bokser startet i 2000 da de kjøpte General Instruments for 17 milliarder dollar. Avdelingen er blitt Motorolas største, målt i omsetning, og samtidig den mest lønnsomme. Hovedkonkurrenten er Cisco, som kjøpte Scientific Atlanta i november 2005. Avdelingen kan være verdt mellom 4 og 5 milliarder dollar. Den leverte en omsetning på 2,01 milliarder dollar i kvartalet fram til 3. oktober i år, og et positivt driftsresultat på 199 millioner dollar. Motorola sliter med 3,9 milliarder dollar i langsiktig gjeld.

Konsensus blant analytikerne er at Motorola vil trolig fortsette å prøve å selge mobiltelefonavdelingen også om de skulle lykkes i å avhende kabel-tv-boksavdelingen.

De tror selskapet ønsker å stabilisere omsetningen innen mobiltelefoner før de setter i gang oppløsningsprosessen. Det er varslet en storstilt satsing på avanserte mobiltelefoner basert på Google-systemet Android, og det er tegn på at disse kan bli en suksess. Slår det til kan oppløsningsprosessen innledes i midten av 2010, og fullføres en gang i 2011.

Det spekuleres i at teleutstyrsleverandører som Huawei og Ericsson kan være interessert i radiodelen av kabel-tv-boksavdelingen.

    Les også:

Til toppen