BEDRIFTSTEKNOLOGI

Møtt veggen? Finn en dør

Det positive med at at mobiloperatørene opprettholder høye priser på SMS er at det stimulerer til utvikling av nye tjenester.

26. feb. 2003 - 13:52

Jeg har undret meg en del over Teletopias kamp for billigere SMS. Først og fremst kan man jo lure på dagens prisnivå. Har Telenor og NetCom tenkt å finansiere utbyggingen av UMTS med inntektene fra SMS alene? Tanken har slått meg, men det er forståelig at operatørene vil tjene så mye penger som kundene og markedsreguleringen tillater.

SMS-brukerne stemmer med tommeltottene og betaler regningene. Ingen påstår at de betaler med et smil, men de betaler. Hva markedsreguleringen angår så er det i alle fall et spørsmål det tar utrolig lang tid å avklare.

Det som forundrer meg mer enn prisnivået er at Teletopia utrettelig har møtt veggen gang på gang i såpass mange år nå. Telenor er ganske god til å være vegg, og det blir en ganske stor vegg av en dominerende aktør.

Skal man konkurrere mot noen som er mye større lønner det seg ta sikte på motstanderens svake punkt. Dersom man løper på vegger bør man se etter dører. Det er selvsagt tilfredsstillende å vise at man har rett i en sak, men det kan være bedre butikk å vise at man er den smartere part.

If you can't join them, beat them

Nok om Teletopia, denne kommentaren skal egentlig handle om endringene i SMS-markedet. Som tjeneste og teknologi er SMS i ferd med å gå ut på dato. En god måte å angripe mobiloperatørenes faste grep om SMS-tjenesten er å bruke ny teknologi til å lage noe bedre.

Det er et marked for meldingstjenester med bedre funksjonalitet. Det er et behov for innholdstjenester som kan virke både på det eksisterende mobilnettet og på neste generasjon mobilnett.

En naturlig svakhet hos etablerte aktører er at de er veldig skeptiske til nye tjenester som kannibaliserer eksisterende tjenester som gir gode inntekter. Det kalles å ofre morgendagens muligheter på alteret til dagens virksomhet. Jeg har en mistanke om at NetCom og Telenor vil forsøke å holde SMS gående så lenge som mulig.

De høye prisene på SMS gir faktisk andre aktører en fordel med hensyn til å etablere nye tjenester basert på GPRS. Mobiloperatørenes faste grep om SMS-markedet er altså ikke så galt at det ikke er godt for noe.

SMS og IM

SMS er en av flere tjenester for direktemeldinger (instant messaging) som er tilgjengelige for elektronisk kommunikasjon. Utfordringen er integrasjon. Det er nokså dumt å sitte ved en datamaskin og fikle med en mobiltelefon for å lese tekstmeldinger. Det er ekstra dumt ettersom direktemeldinger på Internettet er veldig billige.

Nå er det ikke nødvendig med noen innovasjon for å integrere SMS og direktemeldinger på Internettet. ICQ har allerede en SMS-basert tjeneste som er tilgjengelig gjennom enkelte operatører i andre land.

Nå løser ikke tjenesten til ICQ problemet med prisen på SMS, men det er relativt enkelt å lage en tilsvarende løsning basert på GPRS. Også denne teknologien er allerede tilgjengelig. Amerikanske FastMobile har utviklet tjenesten Fastxt som er integrert med MSN Instant Messenger.

Dermed er det ikke langt fram til en meldingstjeneste som gir tilgang for GPRS, SMS og MMS og på den måten når hele mobilmarkedet, samtidig som den er integrert med direktemeldinger på Internettet. Bare husk på å lage en ryddig forretningsmodell, helst før tjenesten lanseres...

Ettersom flere av selskapene som leverer system for direktemeldinger for tiden satser på å utvikle tjenester for bedriftsmarkedet er det absolutt rett tidspunkt for løsninger som virker både på mobiltelefonen og Internettet.

Det er altså ingen grunn til å vente på avgjørelser fra departementer og tilsyn for å lansere billigere og bedre meldingstjenester for mobiltelefoner.

Fra weblog til moblog

En annen type tjenester hvor markedet er i ferd med å modne er mobilbasert blogging. I utgangspunktet kreves det ikke mer enn å lage et grensesnitt for mobiltelefon til eksisterende publiseringssystem for blogger, dagbøker og fotoalbum på web.

I sin enkleste form skal en slik tjeneste gi deg muligheten til å sende en MMS til din egen hjemmeside på web. Det blir langt billigere enn å sende samme bilde til flere personer direkte. Kjekt når du skal skrive reisebrev til slekt og venner i sommerferien. Fotoalbum på web kan bli en populær tjeneste for dem som har mobilkamera.

Siden også dette er nokså enkel teknologi så finnes det selvsagt løsninger på markedet allerede. Et eksempel er irske NewBay Software som har lansert tjenesten Foneblog.

En javabasert løsning for telefoner med GPRS vil selvsagt gi bedre funksjonalitet og lavere pris enn det du kan oppnå med å sende SMS og MMS.

Neste generasjon mobiltjenester nå

Begge typer tjenester som jeg har beskrevet i denne kommentaren er relativt enkle, men de er et godt utgangspunkt for videreutvikling av tjenester med langt større funksjonalitet. De representerer også tjenester som kan utvikles videre med UMTS.

Det er absolutt ingen grunn til ikke å lansere slike tjenester nå. Det vi trenger i mobilmarkedet er tjenester med større funksjonalitet. Også i framtiden vil vi trenge tjenester som fungerer også utenfor dekningsområdene for UMTS. Massemarkedet for UMTS vil utvikle seg langsomt i starten. De fleste mobilbrukerne skal antagelig kjøpe ny mobiltelefon minst en gang til før de vil ha UMTS-telefon.

De som skal tilby kommersielle mobiltjenester må derfor satse på tjenester som først og fremst dekker GSM-nettet. Ikke vent på UMTS (om du ikke har gjort troen på mobile videotjenester til en religion, for mot det gir ikke mine råd noen hjelp).

Fokuseringen på at SMS har høy pris er et sidespor.Tjenester som bygger på GPRS vil spise seg inn på dagens SMS-marked og på sikt bidra til å presse ned prisen. Hvem i all verden vil bruke gammel og dyr SMS når vi får mer avanserte og fleksible løsninger for direktemeldinger og praterom?

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.