Julehandelen var sterk i Elkjøp i år, med en omsetningsvekst i desember på godt over 20 prosent i forhold til i fjor. I kombinasjon med lav rente, tillegger konsernsjef Ronny Blomseth i Elkjøp salget av digital foto og MP3-spillere som en vesentlig årsak.
I tillegg har prisene på LCD- og plasma-TV kommet ned på folkelige nivåer.
Nå spår Elkjøp nye friske mål. Elkjøp skal om tre år ha økt omsetningen fra dagens 11 milliarder kroner til 15 milliarder kroner.
– På vei mot dette målet skal vi i Norge bli dobbelt så store som hovedkonkurrenten Expert, sier Blomseth i en pressemelding.
Elkjøp omsatte for 5,3 milliarder kroner i 2004, estimerer kilder Finansavisen har snakket med.
Markedsdirektør på datasegmentet i Elkjøp Norge, Atle Lillehagen antydet til digi.no på fredag at hele 30 prosent av omsetning nå er dataprodukter. Dermed ender Elkjøp opp med å ha solgt dataprodukter for rundt 1,6 milliarder kroner. Og i tillegg til dette kommer mobilsalget, der Elkjøp er størst i Norge.
1,6 milliarder omfatter heller ikke salget av dyre LCD- og plasma-tv-er. Det eneste dette omfatter som kanskje er litt på siden av IT-bransjen, er digitale videokamera.
Målet om 15 milliarder kroner i 2007/08 representerer en økning på 40 prosent på fire år, fra 10,7 milliarder kroner i 2003/04. I første halvår 2004/05 (mai-oktober) omsatte Elkjøp for 5,794 milliarder kroner i Norden, en vekst på 14,5 prosent. Driftsresultatet økte med 1,5 prosent til 356 millioner kroner.
Forrige gang Elkjøp presenterte slike omsetningsmål var i 1999, da selskapet ble kjøpt opp av britiske Dixons Group. På det tidspunktet var omsetningen på 5 milliarder kroner.
– I forbindelse med oppkjøpet lovet vi ledelsen i Dixons at vi skulle omsette for 10 milliarder kroner, og vi innfridde med god margin, sier Blomseth.
Veksten fra 10 til 15 milliarder kroner skal oppnås ved å tilby enda bedre priser på kjente merkevarer, spesielt på Internett, og en økt satsing på franchise-drift i Sverige, Finland og etter hvert Danmark.