MPX stabler om butikkhyllene

MPX-sjef Tom Tychesen tar et Amazon-grep for å nå flere spesielt interesserte.

I matvarebutikker er det å plassere varene og hyllene riktig en egen vitenskap, som kan øke omsetningen enormt hvis det gjøres riktig. På nett har man ikke samme mulighet til å styre kundene, men organisering av varer på nettsiden er minst like viktig.

Mpx.no selger ikke bare datautstyr, og dette ønsker de å synliggjøre gjennom sitt nye redesign. Butikken er nå delt i fem avdelinger med ulike menyer, som man må velge mellom fra forsiden. De fem «butikkene» er data, foto/video, mobil/telefoni, lyd/bilde og «gaming».

Man kan bytte mellom disse butikkene via en fast menylinje øverst på skjermen. Dette er en strategi Amazon.com lenge har brukt. De har nå 32 forskjellige butikker inne på sin nettside, og har derfor måttet endre designet og åpne en helt egen meny for valg av butikk.

Førsteinntrykket er at dette vil gjøre det lettere å finne frem til produkter av en spesiell type, men det ligger også en fare i å lage menyer som ikke er like på hele nettstedet. Dette kan lett forvirre kundene.

Konkurrenten Komplett har det siste året tatt grep for å øke tilleggssalget, som kan sammenliknes med de kurvene man alltid plukker noe med seg fra rett før kassen på Ikea. Samtidig har de begynt å selge en mengde nye varetyper under menyvalget «hjem og fritid». Men i motsetning til MPX har foreløpig ikke Komplett noen egen butikk for disse produktene, bare et standard punkt på menyen mellom harddisker og hjemmekino.

Men med stadig flere produktgrupper på Komplett bør det ikke forundre noen om det kommer endringer for å synliggjøre disse mer.

Til toppen