MTG presses til å bli med på digital-TV

Etter sterkt statlig press går Modern Times Group med på å starte sine digitale TV-sendinger i januar. Selskapet stiller imidlertid som vilkår at radio- og TV-loven endres, slik at de kan sende reklame midt i programmer.

Som digi.no har skrevet tidligere, har mediekonsernet Modern Times Group (MTG) vært svært trege med å fortelle når de vil starte digitale TV-sendinger. Det svenske Radio- og TV-verket (RTVV) har truet med å inndra flere digitale sende-konsesjoner.
Les:
Nå har MTG signalisert at de skal starte de digitale sendingene for kanalen TV3 senest 31. januar 2000, men stiller samtidig vilkår til RTVV. Det er blant annet anledningen til å sende reklame midt i programmer som MTG vil skal bli tillatt.


- Vi regner med at regjeringen endrer radio- og TV-loven slik at reklamepauser blir tillatt innen to år, sier administrerende direktør i MTG, Peder Ramel til det svenske mediemagasinet Vision.

TV3 har hatt digital sendingstillatelse i ett år, uten at dette har startet opp.

Ramel understreker at målet er at engelske regler for hvordan reklame kan sendes, unntatt barnereklame, blir gjort gjeldende.

MTG har skrevet under avtale med Teracom, som har ansvaret for utbyggingen av det digitale bakkebaserte nettet og underselskapet Senda.

MTGs krav er harde og tar sikte på å gi konsernets kanaler en lite utsatt posisjon.

- Vi forutsetter at loven tillater avbrudd i programmene. Men vi forutsetter også at den som får neste konsesjon på det analoge markedet ikke får lov til å ha reklamepauser i programmer. Det anser vi å være prisen for få en "must-carry-status", sier Ramel til Vision.

Blant annet den kommersielle kanalen TV4 vil i så fall bli rammet av dette, og MTGs villkår kan stikke kjepper i hjulene for kanalen.

Til toppen