Multikommunikasjon koster flesk

En britisk undersøkelse viser at bedrifter bruker uante pengesummer på at ansatte sender de samme beskjedene via flere kanaler; e-post, telefaks, telefonsvarer, post og telefon. - Dette er et overgangsfenomen, tror Jørn Sperstad i IT-næringens forening

En britisk undersøkelse konkluderer med at bedrifter kan tape store beløp på at ansatte sender kommunikasjonsmeldinger via flere kanaler som telefonsvarer, e-post og faks, i tillegg til telefon og vanlig post, skriver britiske Electronic Telegraph.

En av konklusjonene er at ny teknologi bidrar til å øke bedriftens kostnader drastisk. Undersøkelsen er gjennomført av selskapene Gallup og Institute for the Future, på oppdrag av kontorutstyrselskapet Pitney Bowes.

- Slike undersøkelser kommer jevnlig når ny teknologi blir lansert. Jeg tror e-post er utrolig besparende, både på tid og miljø. Dette er et overgangsfenomen, sier bransjesjef Jørn Sperstad i IT-næringens forening, ITF. Han tror at papirforbruket over tid vil gå ned.

Beregninger foretatt i undersøkelsen anslår at det koster en bedrift rundt 60-70.000 kroner årlig per ansatt med disse multiutsendingsrutinene. Dette inkluderer telefonutgifter, faks- og papirkostnader ved å sende via flere kanaler, men ikke tellerskritt eller tapt arbeidstid. Når det tar tid for en melding å komme fram, sender den frustrerte sender i tillegg meldingen enda flere ganger slik at trafikken øker.

Et eksempel i undersøkelsen er en ansatt som sendte en e-post til en kontakt, skrev ut denne for å fakse utskriften til samme person. Ofte ringer man også for å være sikker på at en melding har kommet fram. Kanskje ringer man også etterpå, for å være sikker på at beskjeden kom fram.

- Folk tror det å sende den samme meldingen flereganger ikke koster bedriften noe, men effekten i det lange løp er stor, sier Meredith Fischer, som har analysert resultatene i undersøkelsen.

- Jeg er blitt fortalt at papirforbruket begynner å gå ned i the Bay Area i San Frannsisco. Jeg skriver selv styrepapirer rett på datamaskinen uten å ta utskrift, og kommuniserer via e-post, sier bransjesjef Sperstad til digi.no. At mange bruker flere kanaler til å sende meldinger tror han skyldes overdreven tro på tradisjonelle medier.

- Det er like mye problemer ved overføring via faks og post, de fleste overvurderer de tradisjonelle mediene. Bare se på sykehusene; hvor mange journaler blir borte der i løpet av ett år, spør Sperstad.

Til toppen