FORBRUKERTEKNOLOGI

Murdoch lanserte iPad-avis

- Det mest vellykkede nyhetsproduktet for nettbrett til nå, mener digi.no.

3. feb. 2011 - 10:43

Du kan se det hver morgen på buss, trikk og bane. Antallet blafrende aviser er langt færre enn for få år siden. Godt nytt for klaustrofobiske passasjerer, men mindre hyggelig for papiraviser som sliter med fallende opplag.

En samlet mediebransje har store forventninger til nettbrett som ny plattform. Det store spørsmålet er om lesere, annonsører og inntektene følger etter. For å si det med ordene til redaktøren i fagbladet Journalisten: Er iPad redningsplanke eller narresmokk?

- Nye tider krever ny journalistikk, sa mediemogulen Rupert Murdoch fra scenen da han i går lanserte verdens første rendyrkede iPad-avis med en diger redaksjon og antatt bredt nedslagsfelt.

Mediemogul Rupert Murdoch er en svoren tilhenger av iPad. Hans nye avis The Daily kommer også til andre nettbrett, men 2011 og neste år vil tilhøre Apple, sier han.
Mediemogul Rupert Murdoch er en svoren tilhenger av iPad. Hans nye avis The Daily kommer også til andre nettbrett, men 2011 og neste år vil tilhøre Apple, sier han.

Etter å ha brukt 30 millioner dollar på utvikling over seks måneder, kunne den mektige News corp.-sjefen endelig utgi sitt nye hjertebarn, The Daily.

Satsingen er ambisiøs. Staben er på 100 personer, som hver dag året rundt skal fylle like mange sider med ekslusivt innhold. De løpende utgiftene ligger på 500.000 dollar i uken, avslørte Murdoch.

The Daily er det første produktet som benytter Apples nye betalingsmodell for abonnement, og koster 99 cent i uken eller 40 dollar årlig. Avisen er gratis de to første ukene, og skal når tiden er moden også lanseres for andre nettbrett enn iPad.

- Målgruppen er de 15 millioner amerikanerne som ventes å ha iPad innen et år. Når andre nettbrett blir mer etablert blir vi å finne også der, men vi mener at 2011 og kanskje neste år tilhører Apple, sa Murdoch.

Kun i USA

Uvisst av hvilken grunn er The Daily foreløpig kun tilgjengelig i USA. Med mindre du har amerikansk iTunes-konto får du ikke lastet ned iPad-applikasjonen.

Murdochs News corp. har i likhet med andre mediehus også tidligere lansert iPad-aviser, men da som utgaver av etablerte merkevarer, som Wall Street Journal.

Slik er The Daily

The Daily har et uttrykk som etter vårt syn ligger nærmere magasin enn avis. Det redaksjonelle innholdet overlater vi til andre å synse om. Vi kan likevel nevne at hovedoppslaget på lanseringsdagen er fra opptøyene i Egypt, der avisen har egne reportere på plass.

Her er nyheter, notiser, kjendisstoff, kommentarspalter, kultur, sport osv. Det er også noe teknologistoff og en del myntet på spill og applikasjoner. Avisen har også digitale kryssord, horoskop og Sudoku.

Innholdet er fordelt på tekstartikler, filmklipp, lydopptak (du kan få dagens viktigste saker lest opp), 360-graders bildevisning og ellers rikelig med interaktivitet. Det siste gjelder både i redaksjonelt innhold og annonser.

Artikler kan inneholde lenker (åpnes i innebygd Webkit-nettleser) eller oppdaterte Twitter-meldinger om et aktuelt tema. Hver side kan dessuten kommenteres, samt deles med andre gjennom e-post eller sosiale medier. Abonnenter kan også lagre artikler de ønsker å lese senere.

Vel er ingenting av dette direkte nyskapende. Der The Daily virkelig skinner er på totalopplevelsen, sammenlignet med andre paddeaviser.

Rent teknisk og utseendemessig er applikasjonen det mest forseggjorte nyhetsproduktet som finnes til iPad, etter digi.nos oppfatning.

Delefunksjonen innebærer at mesteparten av innholdet faktisk er speilet på web, selvom du ikke får lest sakene ved å besøke nettstedet deres thedaily.com.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Sjefsredaktør for avisen, Jesse Angelo, forklarte under pressekonferansen (se opptak her) at ikke-abonnenter vil kunne lese artikler som venner deler med dem, for eksempel gjennom Facebook.

Et smart trekk, som vi ikke har sett i samme grad i andre nettbrett-aviser, er hvordan du kan velge å lese The Daily både i stående og liggende modus. Førstnevnte har typisk to spaltelengder og sistnevnte tre. Det virker som om sidene er brukket til begge formatene. Dette gjelder også sider der grafikk med interaktivitet fyller hele siden.

Hver avisside er tilpasset både stående og liggende format. Her ser vi hvordan en og samme artikkel brekkes med ulike bilder.
Hver avisside er tilpasset både stående og liggende format. Her ser vi hvordan en og samme artikkel brekkes med ulike bilder.

Foruten en forenklet innholdsfortegnelse med hovedsakene finnes en forløpsindikator, som viser hvor i avisen du befinner deg. Brukergrensesnittet har også egne kategoriknapper.

De fleste sidene fyller én skjermstørrelse, uten behov for å scrolle nedover. Det er noen få unntak, men da er bevegelsen heldigvis trinnløs, ikke side-for-side slik VGs iPad-utgave har satset på. The Daily har løst navigeringen på en langt mer elegant måte.

Hovedmenyen har de ikke lykkes med i like stor grad. Den består av en vertikalt rullende grafisk visning av sidene, etter Apples modell kalt «coverflow». Det ser kanskje pent ut, men opplevelsen skjemmes av at bevegelsene hakker for mye.

Alt i alt synes vi The Daily er et hyggelig nytt bekjentskap, som andre medieaktører utvilsomt har mye å lære av.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.