- Musikk-CDen står i veien for nettsatsningen

Gartner råder platebransjen til å satse mye mer på salg av musikk over nettet.

Analyseselskapet Gartner mener at hele musikkbransjen må slutte å anse salg av CD-er som dens viktigste salgsvare innen julen 2009.

Gartner mener nemlig at fortsatt fokus på salg av ferdiginnspilte CD-er vil hindre musikkbransjen i å omfavne de nettbaserte distribusjonsmulighetene fullt ut.

- Ved å understøtte CD-modellen, i stedet for fullt ut å investere i nettbaserte distribusjonsalternativer, har de store plateselskapene og store deler av musikkbransjen verken lykkes i å utrydde piratvirksomhetene eller å gjenskape forretningsmodellene til den gamle platebransjen, sier Mike McGuire, visepresident for forskning ved Gartner, i en pressemelding.

- Musikkutgiverne bør i stedet legge vekt på «digital først», og å gjøre alle nye utgivelser og katalogutgaver tilgjengelige via digitale tjenester, og å flytte CD-er over i et «per etterspørsel-modus».

Gartner oppgir at CD-salget har fungert godt siden 1985. I USA var omsetningstoppen i 2000, og nå faller salget rast i de store markedene globalt. Gartner mener det er usannsynlig at salget vil ta seg opp igjen.

I USA utgjorde salget av fysiske medier 91 prosent av musikkomsetningen i 2005. Allerede i fjor var andelen redusert til 77 prosent. Resten av omsetningen kom fra nettbasert distribusjon. Globalt utgjorde musikk distribuert over Internett 15 prosent av musikkomsetningen.

Gartner mener at det faktum at stadig flere får bredbåndstilgang til Internett, at stadig flere har bærbar PC med som kan knytte til WLAN eller mobilt bredbånd, og at mobiltelefonene ofte er gode musikkavspillere i tillegg, åpner en rekke muligheter for markedsføring, promotering og distribusjon, både i og utenfor hjemmet til forbrukerne.

Ved å eliminere kostnaden til CD-en gjennom en ny «brenn ved behov»-modell, kan plateselskapene kutte ut kostnaden knyttet til forsøket på å forutse etterspørselen og redusere kostnaden knyttet til frakt.

Musikkspor eller album bør ifølge Gartner alltid bli distribuert over nettet først, for dermed å ta i bruk de blomstrende sosiale nettverkene som verktøy for å gjøre forbrukerne kjent med varene, som så selges gjennom nettbutikker eller tilbys gjennom det voksende antallet mobile musikktjenestere.

I Norge kan man nå kjøpe mobiltelefoner som inkluderer ett års fri tilgang til avspilling av musikk, dersom man ønsker det. Men det er også fullt mulig å kjøpe enkeltspor eller album. Stadig flere av salgstedene har gått vekk fra DRM-beskyttet musikk, og tilbyr i stedet DRM-frie MP3-filer. Men siden ikke alle de store plateselskapene har fulgt opp, er utvalget fortsatt ganske begrenset.

Det er også en del potensielle kunder som sier at de ønsker å kjøpe musikkfiler med høyere kvalitet enn MP3, for eksempel komprimert med teknikker som ikke fører til informasjonstap. Men bortsett fra enkelte ikke helt legale tilbydere, er det etter alt å dømme ingen i platebransjen som ønsker å tjene penger på slikt salg.

- Bransjens bekvemmelighet med tidligere praksiser for markedsføring og promotering sentrert rundt CD-utgivelser, er rotfestet og vanskelig å gi opp. Men realiteten er at de digitale innfødte og de digitale immigrantene er mer interessert i beleilighet og valg, sier McGuire.

Dette betyr ikke at salget av fysiske CD-er vil forsvinne helt. I stedet kan det gå over til å bli et promoteringsverktøy som kan selges eller deles ut under for eksempel konserter, mener McGuire.

I tillegg til å satse på digitale utgivelser først, anbefaler Gartner at plateselskapene fokuserer på den ubegrensede måtene digitalt innhold - noe som inkluderer musikkspor, videoer, sangtekster og kommunikeer - kan leveres, konsumeres og tjenes penger på. Analyseselskapet støtter også utviklingen av omfattende og fleksible lisensregimer for fullt ut å optimalisere nettbaserte tjenester.

Til toppen