Datainnsamling

Myndighetene i Australia skjerper kontrollen over Facebook og Google etter granskning

Forbrukermyndighetene ber den regjeringen begrense selskapenes dominans i landet.

Illustrasjonsbilde. Australske forbrukermyndigheten setter ned foten etter en omfattende granskning av nettgigantenes datainnsamling uten samtykke.
Illustrasjonsbilde. Australske forbrukermyndigheten setter ned foten etter en omfattende granskning av nettgigantenes datainnsamling uten samtykke. (Foto: Jeff Chiu)

Forbrukermyndighetene ber den regjeringen begrense selskapenes dominans i landet.

Australske forbrukermyndigheter vil skjerpe tilsynet med selskaper som Facebook og Google.

Det går fram i en omfattende rapport utarbeidet av Australian Competition and Consumer Commission (ACCC).

ACCC har gjennom en 18-månedersperiode gransket innvirkningen de digitale plattformene har på nyheter og reklame, og sier de har funnet flere problemer med håndteringen av data som kan skade forbrukerne.

Les også

Brukerne er ikke godt nok informert om hvordan deres data samles inn og brukes, og har liten kontroll over datainnsamlingen, konstaterer kommisjonen.

I rapporten, som er på 619 sider, omtales det store omfanget av informasjon som samles inn uten noe informert samtykke, som problematisk.

ACCC anbefaler å innføre personvernregler som kan håndheves for de digitale plattformene. De ber den australske regjeringen sette i verk tiltak for å begrense selskapenes dominans i markedet i landet.

– De dominerende digitale plattformenes svar på problemene vi har påpekt, kan best beskrives som «stol på oss», sier ACCC-leder Rod Sims.

ACCC slår også fast at det australske samfunnet, på lik linje med andre land i verden, har blitt påvirket av desinformasjon og en økende mistro til nyheter.

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen