Australske forbrukermyndigheter vil skjerpe tilsynet med selskaper som Facebook og Google.
Det går fram i en omfattende rapport utarbeidet av Australian Competition and Consumer Commission (ACCC).
ACCC har gjennom en 18-månedersperiode gransket innvirkningen de digitale plattformene har på nyheter og reklame, og sier de har funnet flere problemer med håndteringen av data som kan skade forbrukerne.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Idéskaping kan skje både digitalt og fysisk. Forutsetningen er imidlertid at alle har samme arbeidsform. Hybride møter fungerer derimot bare til én ting, skriver Øystein Tønnessen, rådgiver i Egde med nylig ferdigstilt doktorgrad, og Bjørn-Tore Flåten, visedekan og førsteamanuensis ved Handelshøyskolen, Universitetet i Agder, i denne kronikken.](https://images.gfx.no/130x87/2694/2694779/hjemmekontor-ragnhild2.jpg)
Hjemmekontor kan drepe kreativiteten
Brukerne er ikke godt nok informert om hvordan deres data samles inn og brukes, og har liten kontroll over datainnsamlingen, konstaterer kommisjonen.
I rapporten, som er på 619 sider, omtales det store omfanget av informasjon som samles inn uten noe informert samtykke, som problematisk.
ACCC anbefaler å innføre personvernregler som kan håndheves for de digitale plattformene. De ber den australske regjeringen sette i verk tiltak for å begrense selskapenes dominans i markedet i landet.
– De dominerende digitale plattformenes svar på problemene vi har påpekt, kan best beskrives som «stol på oss», sier ACCC-leder Rod Sims.
ACCC slår også fast at det australske samfunnet, på lik linje med andre land i verden, har blitt påvirket av desinformasjon og en økende mistro til nyheter.
![EU-landene har gitt et siste grønt lys for verdens første lov som regulerer bruken av kunstig intelligens.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835196/NTB_5Qfh7f9h_nk.jpg)
EU har vedtatt verdens første KI-lov