JUSS OG SAMFUNN

Myndighetene reagerer på midtsidepike

Forbrukerombudet reagerer sporenstreks på Matnetts aviskampanje for tjenesten sin. Ombudet mener annonsen med en lettkledd dame, som kan sees på midtsidene i dagens Dagens Næringsliv, kan være kjønnsdiskriminerende. Matnett sier det bare er humor og ironi.

Herman Berg
29. mai 1997 - 18:00

- Vi har prøvd å parodiere både dårlig og kjønnsdiskriminerende reklame, sier styreformann Jon Morten Melhus i Matnett.

- Jeg håper det ikke er så subtilt at folk ikke skjønner det. Uansett er annonsen bare en del av en serie som tar i bruk humor og ironi, sier Melhus.

Annonsen viser en lettkledd dame i sort undertøy som er brettet ut over to sider og serverer god drikke til sin mannlige kjæreste. "Når du kommer trett og sliten hjem fra en lang arbeidsdag, står selvfølgelig maten på bordet som vanlig, men med den vesensforskjell at kjæresten din også ser mer spiselig ut enn hun pleier å gjøre", står det blant annet i teksten som ombudet reagerer på.

- Vi kommer til å sende et brev til Matnett i dag. Vi vil ha annonsørens syn på annonsen og mener at denne kan rammes av paragrafen om kjønnsdiskriminerende reklame i Markedsføringsloven, sier forbrukerombud Torfinn Bjarkøy og opplyser at han allerede har mottatt seks henvendelser fra folk som har reagert på reklamen.

- Vi får se hva de sier for noe, er Melhus' respons på ombudets reaksjon..

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra