Justin Timerlake får ansvar for den strategiske visjonen i annonseringsselskapet Specific Media. (Bilde: justintimberlake.com)

MySpace gikk på superbillig salg

Nå skal popidol Justin Timberlake prøve å revitalisere Facebooks utslåtte konkurrent.

En spesialist på målrettet annonsering, Specific Media («revolusjonerer måten annonsører når forbrukere på») har stukket av med MySpace, en utslått konkurrent av Facebook.

News Corp kjøpte MySpace i 2005 da tjenesten var på sitt mest populære, for 580 millioner dollar. I februar ble MySpace avertert for salg for 100 millioner dollar, noe ingen var villig til å betale (se artikkelen Enden er nær for MySpace).

En ikke-oppgitt kilde sier til Bloomberg at prisen ble 35 millioner dollar.

News Corp var bundet av en selvpålagt frist, 30. juni, som avslutter konsernets regnskapsår.

Justin Timerlake får ansvar for den strategiske visjonen i annonseringsselskapet Specific Media.
Justin Timerlake får ansvar for den strategiske visjonen i annonseringsselskapet Specific Media. Bilde: justintimberlake.com

I en ganske detaljert begrunnelse for kjøpet, redegjør Specific Media for hvordan MySpace skal brukes til å plassere annonser hos 70 millioner forbrukere, hvorav 20 millioner mobile, og at MySpace er et enestående forum der «lidenskapelige fans» oppdager og knytte seg opp mot kjendiser og relatert innhold.

Det som skal gjenreise MySpace er et partnerskap som Specific Media har inngått med Justin Timberlake, et amerikansk popidol og skuespiller.

Målet er å gjøre MySpace til «digitalt nav der engasjerte tilhørere og underholdende innhold kommer sammen».

Nærmere detaljer vil kunngjøres på en «eksklusiv pressekonferanse» seinere i sommer, heter det.

Det understrekes at det heretter er Justin Timberlake som står for den «strategiske visjonen» til Specific Media.

Til toppen