RESULTATERFINANS

Myten om traderne

Den typiske daytraderen er neppe den du tradisjonelt forbinder med aksje- og finansmiljøet. Den svenske nettmegleren NordNet avslører en del av mytene i en svensk kundeundersøkelse.

12. mars 2001 - 14:55



NordNet


Undersøkelsen har delt inn kundene i to grupper: Aktive (6-14 transaksjoner per måned) og høyaktive (mer enn 15 transaksjoner per måned).

Selv om mer enn 40 prosent av kundene bor i enten Stockholm, Göteborg eller Malmö - de tre største byene - viser det at det er forholdsvis stor interesse også for de som bor på "landsbygda". Det er liten tvil om at flesteparten av det profesjonelle miljøet har tilhold i Stockholm, men at Internett stadig gjør at flere målgrupper nås som ikke har tilhold til det "gamle" miljøet.

NordNet anslår at det er et sted mellom 500 og 1000 stykk som lever av å trade aksjer for egen regning. Tydeligvis er alder heller ingen hindring for å bruke Internett: Det er en stor andel av brukerne som er over 70 år.

Fortsatt er det en overvekt av menn i aldersgruppen 35 til 49 år (det er de som har penger), mens bare åtte prosent av kundene er kvinner.

Aktiviteten varierer sterkt, men "rekorden" i antall transaksjoner ligger på 200 stykk på én dag! Dette kan faktisk konkurrere med de mest aktive traderne i USA.

Og traderne er faktisk ikke så ensporete som mange tror. Faktum er at flesteparten av kundene har politikk og kulturliv som sine fremste fritidssysler.

Når det gjelder det faglige, har majoriteten av de spurte en tidshorisont på under én uke. Kun de færreste har en tidshorisont på mer enn et par uker. Mer bemerkelsesverdig er kanskje at hele 70 prosent ikke bryr seg om hvilke selskaper de kjøper aksjer i. Disse baserer sine beslutninger utelukkende på teknisk analyse, det vil si charts og tekniske indikatorer. Bruken av Internett og stadig bedre programvare har gjort at tradere nå kan "scanne" gjennom de ulike aksjene for å plukke ut de aksjene som tilfredsstiller deres kriterier.

De fleste av brukerne er klar over forskjellen på et stigende og synkende marked. 81 prosent av de aktive mener det er lettest å tjene penger i et oppadgående marked, mens 78 prosent av de høyaktive mener det samme. Men verdt å merke seg er at 19 prosent av de høyaktive mener at det ikke spiller noen rolle om trenden er opp eller ned. Mange av disse shorter også aksjer.



- Det er tydelig at internettkundene verdsetter vår driftssikkerhet og produkttilbud fremfor analyser, kanskje noe overraskende, selv om analyser også er viktig, sier Lars Thorstensen til digitoday.no.

På spørsmål om hvilke tjenester eller instrumenter som en internettmegler bør tilby, er det sanntidskurser som scorer høyest. Hele 94 prosent av kundene svarer at dette er noe de setter pris på.

Her er rekkefølgen på de ønskede produkter:

1. Sanntidskurser
2. Finansielle nyheter
3. Stop-loss
4. Opsjoner
5. Teknisk analyse
6. Fundamental analyse
7. Utenlandske aksjer
8. Utstedelse av opsjoner
9. Terminkontrakter
10. Teoretisk artikler
11. Personlig rådgivning
12. Forvaltning
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.