Det så lenge ut det globale epost-systemet var dømt til å bryte sammen under vekten av all e-postreklamen. Enkelte hevdet at halvparten av all epost som sendes nå er såkalt spam: Uønsket epost sendt av tvilsomme mellommenn.
Men nå viser ferske tall fra de amerikanske konkurransemyndighetene, FTC, at det strengere lovverket som ble innført i USA for to år siden trolig begynner å virke, skriver nyhetsbyrået AP. Sammen med bedre spam-filtere både hos epost-leverandører og den enkelte bruker faller nå mengden utsendt spam, mener FTC.
FTC har ikke selv gjort noen undersøkelse, men peker til rapporter fra to selskaper som selger epost-filtere. MX Logic hevder at "bare" 67 prosent av all e-post som går gjennom deres systemer og videre til kundene nå er spam. Dette er ni prosent mindre enn i fjor.


MessageLabs støtter MX Logic og hevder at andel av alle epost som er spam er nede på samme nivå som i desember 2003.
FTC understreker dog at problemet er langt fra løst, det er fremdeles tidkrevende og vanskelig å spore opp avsender.